Wednesday 29 July 2015

SAAT KAU LAFAZKAN EDISI ANNIVERSARY

Assalam.  Ada yang tunggu entry baru "Aku dan 1B3K"?  Maaf ya.  Belum ada.  InsyaAllah dua-tiga hari lagi Isma masukkan bab terbaru.

Sementara tu, apa kata kita enjoy dulu dengan kisah Naim Zakaria dan Izureen?  Isma tulis edisi khas ini sempena genap setahun Saat Kau Lafazkan berada di pasaran.

SKL sangat bermakna kepada Isma Adeliya kerana novel inilah yang membawa Isma ke dunia penulisan novel.  Terima kasih atas sokongan kalian, dan selamat membaca :)

p/s:  Walaupun SKL baru setahun di pasaran, setting edisi khas ni dia orang dah kahwin lebih kurang 3 tahun.


SAAT KAU LAFAZKAN versi anniversary

Izureen

Dia kelihatan sangat penat.  Sampai saja dari Dungun dia terus melabuhkan tubuh yang sudah susut sedikit di atas hammock yang digantung pada pokok yang pernah menyaksikan perbalahan dan lafaz cinta kami. Aku tarik kerusi lipat ke sisi hammock dan duduk di sisinya.  Wajah kacak yang tampak kelihatan letih itu menimbulkan rasa belas dalam hati.  Rambutnya yang kasar aku elus.  Aku suakan tubuhku ke depan agar sebuah kucupan dapat aku hadiahkan di dahinya.

Hmm, penat sangat suamiku ini.  Aku rasa baru saja dia baring, sudah ke mana mimpinya sampai dia tidak sedar aku menciumnya.  Biarlah dia berehat.  Dia memang perlukan rehat secukupnya kerana esok kami akan bertolak ke KL.  Melihat dia lena dengan tenang hati merasa lega.  Rindu yang sudah bertapak dalam hati bagai sudah terlerai. 

Aku tegakkan tubuh sebelum berdiri.  Pinggang yang agak lenguh kerana banyak berdiri untuk menyiapkan tempahan tat cokelat aku gosok dengan tangan kanan sebelum aku berdiri.  Tubuhku palingkan ke arah pondok cinta kami. Baru saja kaki hendak menapak, tangan kiriku ditarik lembut.  Aku berpaling semula dan wajah letih Naim Zakaria yang sudah celik matanya menangkap pandanganku.

"Kenapa nak tinggalkan abang?  Kan Zureen suka tengok muka handsome abang?"

Aku duduk semula di atas kerusi lipat.  Naim segera menarik tangan kananku dan membawa jari jariku ke bibirnya.

"Reen tak nak kacau abang tidur.  Abang nampak letih sangat.  Cukup-cukuplah ulang-alik ke Dungun.  Talib dan Apit kan dah boleh handle?"

"Letih abang hilang bila nampak wajah manis Zureen."

Alahai Naim, bahagianya hati ini saat kau lafazkan kata-kata manismu.  Aku hadiahkan senyuman yang paling manis kepada suamiku.

"Nabil mana?" 

Aku beritahu Naim buah hati pengarang jantung kami ada di rumah emak.

"Kenapa tinggalkan dia dengan emak?  Zureen tau kan abang..."

Aku tekan bibir Naim dengan jari.  "Abah yang suruh tinggalkan."

Aku tahu Naim kurang suka aku meninggalkan Nabil dengan emak kerana Naim tidak mahu emak penat menjaga empat orang cucu dan dia tidak mahu Elida yang agak sensitif itu menganggap aku malas menjaga sendiri anakku.  Tapi sebab yang lebih utama ialah Naim tidak mahu Nabil dibuli kerana pernah beberapa kali ketika Nabil dan Zetty berebut mainan, Hafiz dan Lokman pantas saja memenangkan adik mereka.  Zetty memang manja kerana dia satu-satunya anak perempuan Elida, anak saudara perempuan Naim dan Fina malahan cucu perempuan emak dan abah.  Aku sendiri sangat senang dengan Zetty yang putih gebu itu dan seronok juga melihat Zetty yang pelat mengusik Nabil.  Tapi suamiku yang over protective tak mahu Nabil kalah dengan Zetty.

Wajah Naim masih ada riak kurang senang.  Dia bangkit dari hammock dan menarik tanganku agar mengikutinya. Aku tahu dia hendak mengambil Nabil.  Dia memang tak senang duduk kalau Nabil ditinggalkan di rumah emak dengan anak-anak Elida ada sekali.

"Abang, abah dan emak kan ada.  Takkanlah dia orang biarkan budak-budak tu bergaduh.  Abang sambunglah baring, kan abang penat?"  Aku paut pinggang Naim dengan sebelah tangan dan usap dadanya dengan tangan sebelah lagi.  Tindakan aku menyebabkan Naim tidak dapat bergerak.

"Dah jangan nak goda abang.  Abang nak ambik Nabil."  Naim bertegas.  Matanya tajam merenung.  Renungan tajam itu sangat aku rindukan setelah empat hari dia menghabiskan masa di Villa Mahabbah. 

"Bila masa pulak Reen goda abang?" 

Naim senyum, tangannya naik menjamah pipiku dan dia cubit lembut sebelum berpaling dan berkata "abang nak pergi ambil Nabil."

Aku hanya melihat dia pergi dengan rasa bengang.  Tadi dia kelihatan sangat letih.  Nabil punya pasal, hilang letihnya. Nampaknya aku kalah lagi dengan Nabil.





Naim Zakaria

Dari jauh aku dapat mendengar suara nyaring anak saudaraku mengekek. Seronok bunyinya Zetty ketawa, bagaikan ada sesuatu yang sangat melucukan.  Tidak terdengar pula suara Nabil, mungkin mereka tidak bermain bersama.  Eloklah begitu sebab Zetty tu suka membuli.  Kalau setakat membuli abang-abangnya aku boleh terima, ini Nabil pun jadi mangsa dia.  Mentang-mentanglah Nabil tu muda tujuh bulan dari dia.

Elida tekun bekerja di pejabat.  Aku menyahut sapaannya sebelum terus berlalu ke rumah abah.  Emak tiada di dapur.  Aku pergi ke ruang tamu dan melaungkan nama Nabil.  Aku dengar suara Zetty saja.  Sebaik saja kaki mencecah ruang tamu, aku terpempan dengan apa yang ku lihat.

"Zetty!  Jangan buat Nabil macam tu.  Turun!"  Suara aku yang kuat mengejutkan emak yang terlelap di samping timbunan pakaian yang sedang dilipat.  Zetty tersengeh memandang aku sedangkan Nabil pula monyok wajahnya.

"Pa' Yong, beeeesh tita main tuda. Abil jadi tuda, Ety jadi pinshes."

Sakit hati aku mendengar kata-kata Zetty.  Tak padan dengan pelat, asyik membuli anak aku saja.  Aku tarik Zetty dan turunkan dia dari atas pinggang Nabil yang sedang merangkak.  Walaupun Nabil lebih muda daripada Zetty, tubuhnya lebih besar dan tinggi.  Tapi itulah, harap badan saja besar, tapi lembik dan cengeng.

"Ayah."  Nabil peluk aku erat-erat.  "Bila ayah balik?"  Janggut aku digosok.  Itu tandanya Nabil rindukan aku.

"Tadi.  Nabil buat apa ni?  Kenapa main macam ni?"

"Zetty suruh Nabil jadi kuda, Nabil jadilah."  Dengan selamba Nabil menjawab.  Sebiji macam perangai selamba Fina.

"Kan ayah dah kata jangan benarkan Zetty buli Nabil?  Kenapa main macam tu?  Kan sakit belakang tu?"

Aku usap belakang Nabil, kemudian periksa tapak tangan dan lututnya.  Mujur tidak ada apa-apa calar atau lebam.

"Tak sakit."  Jawapan Nabil melegakan hatiku.  Bagaimana boleh aku buat anak kecil ini faham betapa aku tidak berkenan dengan cara dia berlembut dan beralah dengan Zetty.

"Deme main-main jer Naim. Yang kamu marah benor ni ngape?  Deme tu budak-budak yang sihat, elok ler deme tu lasak sikit, terutamanya Nabil ni.  Bior dia lasak sikit."  Emak bertanya sambil memandang aku dengan riak tidak puas hati terpamer di wajahnya.  Emak pun sama dengan Zureen, ambil ringan saja hal budak-budak ni.  Nanti kalau Nabil tercedera, siapa yang susah?

"Jangan dimanjakan sangat anak tu.  Biorkan dia lasak macam Lokman dan Hafiz.  Barulah dia membesor menjadi budak yang berani, cergas.  Kan Nabil?  Nabil nak jadi hero kan?"  Emak usap kepala Nabil dan dia mengangguk.  Aku tenung emak dan Nabil dengan rasa tidak percaya.  Takkan emak nak Nabil jadi macam Lokman dan Hafiz?  Budak berdua tu bukan lagi dalam kategori lasak, tapi buas.

Emak berdiri. "Jom minum," katanya lagi sambil berjalan menghala ke dapur.  Zetty dan Nabil berlari mengikuti emak.  Aku tersenyum melihat mereka berlari terkedek-kedek.  Nabil nampak elok saja, macam budak lelaki yang aktif.  Zetty yang berada di hadapan tiba-tiba berhenti dan mendepakan tangannya, menghalang Nabil dari mara.

"Tepilah!"  Nabil tepis tangan Zetty namun Zetty tidak berganjak.

"Tak boyeh.  Abil tak boyeh pergi dapur."

Aku mendekati mereka.  Nabil berpaling memandangku dengan wajah cemberut.  Aku gerakkan tangan menyuruh Nabil terus mara ke dapur sambil mulutku menyebut “pergi” beberapa kali dengan suara yang perlahan.

"Tepilah!  Kita nak pergi dapur."  Nabil bersuara, kali ini dengan nada suara yang lebih garang.  Bagus, macam itulah anak aku, mana boleh cepat mengalah.

"Tak bo-yeh!"  Kali ini suara Zetty juga semakin tinggi. Aku nampak sifat garang Elida dalam diri Zetty.

"Tepi!"  Nabil semakin garang.

"Tak boyeh!"  Serentak dengan jeritan itu, Zetty menolak Nabil dengan kuat sehingga Nabil terduduk atas lantai.  Nabil menjerit dan kemudian menangis.  Aku tidak pasti adakah kerana punggungnya sakit atau kerana dia bengang dibuli oleh Zetty lagi.  Zetty hanya memandang ke arah Nabil dengan wajah selamba, seolah-olah dia tidak bersalah.

"Ya Allah budak berdua ni macam anjing dengan kucing.  Udah jangan gaduh.  Moh kita makan nugget, opah dah gorengkan untuk kome berdua."  Emak meluru dari dapur, capai tangan Zetty dan pimpin dia ke dapur.  Nabil dibiarkan menangis.  Ini tak adil!  Kenapa emak layan Zetty lebih baik daripada Nabil?

Aku melutut di sisi Nabil dan mengusap rambutnya.  Aku pujuk dia supaya berhenti menangis.  Aku tanya sakitkah, dia menggeleng. Tapi gaya dia menangis macam sakit sangat.  Emak keluar semula dari dapur, usap rambut Nabil dan kesat airmatanya.

"Ala sayang.  Kesian cucu opah ni, kena lagi dengan Zetty ya.  Jom ikut opah."  Emak dokong Nabil dan membawanya ke dapur. Nampaknya aku sudah salah anggap terhadap emak.  

"Mak, biar Naim bawak."  Aku ambil Naim dari dokongan emak.  Tidak patut aku biarkan emak mendokong Nabil yang agak besar badannya berbanding usia.  Di dapur aku dudukkan Nabil bersetentang dengan Zetty agar ada jarak yang besar antara mereka. 

"Nak!"  Jerit Zetty sambil menghulurkan tangan ke arah Nabil ketika Nabil baru hendak menggigit sekeping nugget.  Bulat mata Nabil memandang Zetty yang sudah menjerit untuk kali kedua sambil menggoyangkan tangannya ke arah nuget yang dipegang oleh Nabil.

"Zetty, kan ada dalam pinggan tu untuk Zetty, ngape diambik yang Nabil punya?" Emak bertanya dengan suara yang sedikit keras.  Aku pun sudah mula rimas dengan kerenah Zetty.  Macam mana Elida mendidik anak sampaikan pada usia tiga tahun Zetty sudah tunjuk diva?  Aku harap Izureen akan membesarkan anak-anak kami baik.

Zetty terus menjerit meminta nuget Nabil walaupun emak memujuknya.  Sudahnya Nabil gigit separuh nuget dan berikan separuh lagi kepada Zetty.  Barulah si pelat itu diam.  Nampak sangat Nabil sering mengalah.

Aku dokong Nabil dan bawa piring nugetnya ke wakaf di tepi sungai.  Kebetulan Izureen juga sedang berjalan ke arah kami.

"Sakit hati abang dengan Zetty tu.  Asyik membuli Nabil saja.  Tadi dia suruh Nabil jadi kuda lepas tu dia naik atas belakang Nabil dan suruh anak kita merangkak pusing ruang tamu rumah emak.  Lepas tu nugget Nabil semua dia nak.  Inilah sebab abang tak bagi Zureen tinggalkan Nabil di rumah emak.  Kalau nak tinggalkan Zureen mesti ada sekali.  Faham?" 

Entah kerana penat atau memang kerana hati ini sakit melihat Nabil dibuli oleh Zetty, aku bercakap dengan suara yang sedikit keras. 

Wajah Izureen berubah. 


Izureen

Naim sudah lama lena sedangkan aku masih terkebil-kebil merenung siling dalam kegelapan malam.  Banyak yang ingin aku bicarakan dengannya namun sejak kepulangannya dari Dungun petang tadi aku hanya mampu menyulam rasa kecil hati kepadanya.  Aku faham dia penat.  Aku juga mengerti dia sayangkan Nabil Imran dan seboleh-bolehnya dia mahu melindungi Nabil.  Tapi aku tetap merasakan sejak kebelakangan ini aku dan Naim semakin jauh?  Adakah aku yang terlebih sensitif atau memang perhatian Naim kepadaku sudah semakin berkurangan? 

Aku tolak gebar dan turun dari katil.  Pintu gelangsar yang sedikit renggang aku tolak dan aku keluar ke balkoni.  Angin malam teras sangat mendinginkan, bagai mengiringi kesayuanku.  Dalam kepekatan malam aku tidak mampu melihat sungai di bawah.  Seperti hatiku yang tidak mampu mencerna perasaan yang terbuku dalam hati.

Malam ini sepatutnya dapat aku khabarkan berita gembira kepada Naim namun aku hampa.  Kehampaan yang menjentik hati tiba-tiba memudahkan airmataku jatuh.  Aku melepaskan keluhan kecil.  Satu-satunya cara untuk merungkai kemelut perasaanku adalah dengan berterus terang dengan Naim.  Esok, aku akan meluahkan apa yang terbuku dalam hati kepada Naim.  Mungkin semasa dalam perjalanan ke KL aku boleh bercerita, asalkan dia tidak meminta aku memandu dan dia tidur hingga kami sampai KL, seperti yang terjadi bulan lepas.
           
Angin yang bertiup terasa semakin dingin.  Kesejukan terasa di pipi yang basah dengan airmata.  Aku berpaling dengan niat mahu masuk ke bilik semula.  Namun kaki tidak bergerak kerana mata sudah menangkap wajah Naim yang berdiri di jenang pintu sambil merenung aku.  Dalam kegelapan malam aku mampu melihat dengan jelas renungan tajam matanya yang menusuk jauh ke dasar hati.  Matanya bersinar. Aku nampak kasih sayang dan cinta yang tulus dalam sinaran mata Naim Zakaria.  Aku juga nampak garis-garis keletihan di wajahnya. 

Ya Allah, isteri apakah aku ini, yang pantas berkecil hati bila perhatian sang suami terhadapku mula menyusut, sedangkan mungkin dia tidak sengaja?  Airmataku menderas lagi.  Naim sudah berada betul-betul di hadapanku. 

"Abang punca tangisan ini kan?"  Dia menyoal sambil jarinya menyeka pipiku.  Aku kalihkan mataku dari wajahnya.  Tiada gelengan, tiada anggukan dan tiada kata-kata yang mampu aku suarakan.

"Maafkan abang kalau kata-kata abang petang tadi melukakan hati Zureen."

            Aku pandang semula Naim, mata kami bertaut.  "Abang tau Zureen tak suka abang manjakan sangat Nabil.  Mak pun tegur abang tadi.  Maafkan abang.  Abang hanya mahu jadi ayah yang terbaik untuk Nabil.  Abang tak sedar rupa-rupanya Abang telebih dalam hal ni."

Ujarnya sambil membelai rambutku yang dihembus bayu.  Aku mengangguk, menandakan aku faham dan aku sudah tidak marah akan hal Nabil.  Tapi hati ini masih belum lega.  Perlukah aku luahkan sekarang, atau esok saja ketika kami pulang ke KL?

"I know I have been busy lately.  Sampai tak sempat luangkan masa untuk Zureen."  Suara Naim seakan berbisik, dan tangan kekarnya sudah melingkar di pinggangku.  Perkataan ‘lately’ itu tidak tepat kerana sebenarnya dalam tahun ini Naim sentiasa sibuk.  Kami belum bercuti ke mana-mana.  Bila balik ke KL pun Naim tetap sibuk dengan urusan syarikat hiasan dalamnya.  Semua itu tidak menjadi masalah kepadaku sebelum ini kerana aku faham tanggungjawab Naim menguruskan tiga perniagaan dalam masa serentak.  Tapi hari ini aku sangat terasa dengan sikap Naim. 

"Tapi sesibuk mana pun, abang tau perkembangan Zureen, cuma tak sempat berbual pasal tu.  Esok, sebelum balik KL kita pergi klinik untuk sahkan."

Kali ini keningku ternaik dengan kata-kata Naim.  Aku merenung tepat ke dalam matanya dan dia melukis senyuman di bibir dengan reaksiku.

"Abang dah tahu?" 

Naim mengangguk.  "Sebelum abang pergi Dungun abang dah tau."

"Mak cakap?"

Naim menggeleng.

"Habis tu, Ida?"

Naim menggeleng lagi. 

"Fina?"

Senyuman Naim melebar.  "Budak tu, sejak ada Irsyad Rifqi dalam hidup dia, dah jarang call Along dia ni."

“Habis macam mana abang tau?”  Aku menyoal sambil dalam hati aku cuba meneka bagaimana Naim mengetahui tentang kehamilanku.  Naim tarik tubuhku agar rapat dengannya dan melepaskan satu ciuman di dahiku.  Hatiku semakin sejuk.

“Reen rindu abang.  Ingatkan petang tadi nak bagi tau abang, tapi abang sibuk dengan Nabil.  Nak bagi tau malam, awal-awal abang dah lelap.”  Akhirnya aku memilih untuk berterus terang, agar Naim faham kenapa aku terkilan. 

"Kali terakhir Zureen suka cium ketiak abang masa mengandungkan Nabil.  Lepas bersalin mana ada Zureen cium ketiak abang lagi.  Tapi lately….”

Aku tekup mulut Naim.  Malulah bila dia ingatkan tentang tabiat pelik aku yang suka mencium ketiaknya sebelum tidur semasa mengandungkan Nabil dulu.  Nampaknya tabiat yang sama berulang.  Naim turunkan tanganku dan genggam erat. 

"Keluarga kita akan bertambah.  Sebelum alahan Zureen start, abang nak siapkan kerja di Dungun supaya boleh jaga Zureen.  Sebab tu abang stay lama sikit kat Dungun.  InsyaAllah lepas renovation selesai, abang akan pergi sana sebulan sekali saja.  Masa tu abang janji, akan luangkan banyak masa dengan Zureen."

Aduhai Naim, betapa berbunganya hatiku saat kau lafazkan janjimu.  Aku tahu suamiku pasti akan mengotakan janjinya kerana dia suami yang bertanggungjawab, anak yang bertanggungjawab dan bapa yang… over protective.

"Abang."

"Hmm." 

"Janganlah manjakan sangat Nabil.  Reen tak nak Nabil tu jadi lembik sebab ayahnya selalu cover.  Biarkan dia handle sendiri situasi.  InsyaAllah dia akan tau macam mana nak bawa diri nanti.  Tapi kalau sikit-sikit abang protect dia, Reen takut dia nanti tak pandai berkawan, lembek, cengeng.  Nanti dia tak pandai berkawan.  Reen dah rasa membesar tanpa kawan.  I grew up as a lonely girl."

"Abang akan cuba.  Bukannya apa, abang kesiankan Nabil.  Dia seorang, sedangkan Zetty tu ada abang-abangnya yang protect dia.  Abang ingat bila abang tolong dia, dia akan jadi lebih confident."

"Nanti Nabil akan ada adik-adik.  Sebagai anak sulung dia kena tough supaya dia boleh protect adik-adiknya.  Macam mana dia nak belajar jadi berani dan cekal kalau abang asyik protect dia?"

            Naim mengangguk.  Tubuhku ditarik dengan lembut ke dalam rangkulannya.  Hatiku terasa damai dan dadaku terasa ringan.  Bunga-bunga bahagia berkembang mekar dalam jiwa.

“Abang harap kali ni kita dapat anak perempuan.  Biar Zetty ada saingan.  Padan muka dia, semua orang tak akan manjakan dia lagi.” 

            Naim!  Saat kau lafazkan ayat itu aku hanya mampu tersenyum. 



No comments:

Post a Comment