Thursday 2 July 2015

AKU DAN 1B3K BAB 15

Assalam.  Sekejap saja kita dah sampai 16 Ramadhan.  Tak lama lagi nak raya kan?  Tahun ni sambutan raya keluarga Isma tak semeriah tahun-tahun dulu sebab Abah dah meninggalkan kami.  Mama macam tak ada mood nak raya.  Mudah-mudahan mama akan kembali ceria.

Alhamdulillah dalam kesibukan dan kepenatan (puasa tahun ni rasa penat sangat, may be sebab cuaca kot), dapat juga Isma siapkan Bab 15.  Selamat membaca, semoga terhibur dan selamat menjalani ibadah di bulan Ramadhan.

Bagi komen ya :)

BAB 15

Lebih kurang pukul 11.30 pagi dia interkom dan suruh aku masuk ke biliknya.  Dia nampak sibuk meneliti skrin komputer ribanya.  Riak muram yang aku nampak di wajahnya pagi tadi sudah tiada lagi.

“Kau tengah buat apa sekarang?”  Apa punya soalan ni, takkanlah aku goreng ikan atau jemur baju di pejabat? 

“Buat kerjalah.”  Aku jawab dengan ringkas.

“Mestilah kau buat kerja, takkan kau goreng ikan kat office ni.  Tapi kerja apa yang kau sedang buat sekarang?”  Suara dia sudah naik.  Itu tandanya sifat bengkeng sudah menjelma.  Eh, macam dia tau pulak aku sebut goreng ikan dalam hati.

“Saya sedang….”  Aku tidak jadi habiskan ayat.  Rasa serba salah hendak beritahu dia.  Kalau dia tahu, nanti dia bergaduh pula dengan Datin.

What?”  Kali ini suaranya lebih tinggi.  Eeeee, tak penat ke asyik menengking?

“Saya sedang surf internet, Google.”

You do that during office hour?”  Bukan saja suaranya tinggi, matanya sudah dijegilkan.

“Ya.  Datin yang suruh.  Setiap hari saya kena check internet, kalua-kalau ada berita pasal bos.  Especially gossip or news about you and that actress.  Kalau ada saya kena bagi tahu Datin.”  Jawapan berterus terang penuh jujur aku membuahkan senyuman sinis di bibirnya.  Nampak kerek sangat muka dia bila dia senyum begitu.

“Buat kerja bodoh.  Sesuailah dengan engkau.”  Kurang ajar!  Kot ya pun nak mengutuk aku, berlapiklah sikit. Ini cakap lepas saja.  Dulu masa sekolah dia tak belajar sivik ke? Secara automatik otot-otot muka aku mempamerkan riak sakit hati.  Tak boleh jadi ni, kena bagi dia sedas atau dua das ayat berapi.  Biar dia pulak sakit hati.

“Pernah tak bos terfikir berapa nilai bos kepada Datin?”

Senyuman sinis di bibirnya hilang.  Matanya naik tepat ke mata aku.

“Tak pernah kan?  Bila keluar gosip atau cerita kurang enak tentang bos, Datin terpaksa menjawab soalan kawan-kawan, saudara-mara, kenalan.  Yang bertanya tu bukan semunya ikhlas.  Kebanyakannya bertanya sebab nak menyibuk, nak mengutuk atau mungkin juga ada yang dengki dengan Datin jadi bila keluar cerita pasal bos, inilah peluang mereka untuk menyakitkan hati Datin.  Pernah tak bos fikir apa yang Datin rasa?  Bagi bos itu sekadar gosip.  Mungkin bagus untuk bos dan pelakon tu.  Tapi bagi Datin setiap cerita buruk mengenai bos adalah gambaran kegagalan Datin mendidik bos menjadi…”

Tiba-tiba aku sebak dan tak dapat teruskan ayat.  Ya Allah, macam manalah perasaan mak dan abah kalau apa yang terjadi pada Bos 1B3K itu terjadi pada aku?  Tentu mereka malu dengan perangai aku.  Hati mereka tentu sakit.   Mereka pasti kecewa dengan aku.  Takkan Bos 1B3K tak boleh fikir semua tu?

“Bos fikirlah sendiri.”  Akhirnya itu saja yang mampu aku ucapkan untuk menghabiskan ayat yang tergantung tadi.  Hati aku terasa sayu.  Aku hendak buat si 1B3K tu sakit hati dengan kata-kata aku, tapi aku pula yang emo

Wajahnya sudah keruh semula.  Aku harap dia terkesan dengan kata-kata aku.  Tapi dia tidak berkata apa-apa melainkan merenung wajah aku.  Entah kenapa muka dia dengan riak sedih menimbulkan rasa simpati terhadapnya.  Cepat-cepat aku ingatkan diriku yang dia bengkeng, kerek dan kurang ajar jadi tak perlu ada rasa simpati terhadapnya.

Bos 1B3K tundukkan wajah dan menjeling jam tangannya.  “Jom,” katanya sambil berdiri. 

“Pergi mana?”

Lunch.  Kan aku ajak lunch dengan aku tadi?”

Alah, tak naklah lunch dengan dia.  Mesti aku akan rasa kekok makan di hadapan manusia yang sering menyakitkan hati aku.  Aku kena cari jalan untuk mengelak. 

Don’t say no.  Kalau kau boleh ikut arahan mummy, kau juga kena ikut arahan aku.”  Dia terus keluar dari bilik.  Kalau ikutkan hati hendak saja aku jawab makan tengahari dengan dia tidak termasuk dalam skop tugasan aku.  Tapi entah kenapa mulut aku bagaikan terkunci.

Dia berdiri di hadapan meja aku, berpaling ke arah Kak Razia dan berkata “saya pergi lunch dengan Fina.  Kak Razia jaga ofis.”  Perasan tak, dengan Kak Razia dia bahasakan dirinya saya, dengan aku dia beraku-engkau?

Kak Razia memandang dengan riak tidak percaya.  Dengan berat hati aku capai beg tangan.  Setengah jam kemudian Abang Di memberhentikan kereta di hadapan sebuah butik muslimah.  Aku sudah dilanda kehairanan.  Kata hendak pergi makan tengahari tapi kenapa pergi ke butik? 

            “Aku nak hadiahkan mummy jubah.  Kau tolong pilihkan yang sesuai untuk mummy.” 

            Kata-kata bos menghilangkan kemusyikan dalam hati.  Cemberut di wajahnya sudah hilang dan suara dia pun mendatar.  Aku terus membelek jubah dan akhirnya memilih sehelai jubah berwarna biru lembut.  Aku terkejut beruk melihat tanda harga pada jubah itu.  Mahalnya!  Bos 1B3K bersetuju dengan pilihan aku dan terus membayar harga jubah.

            Dalam hatiku tertanya-tanya di mana kami akan makan tengahari.  Empat puluh minit kemudian aku mendapat jawapannya.  Tapi aku dilanda persoalan berikutnya pula.

“Bos, hari ni birthday Datin ke?”  Aku tanyakan soalan itu sebaik saja keluar dari kereta.  Macam manalah aku tidak terfikir begitu, mula-mula dia nak hadiahkan jubah untuk emaknya, kemudian kami ke rumahnya untuk makan tengahari dan Abang Di pun disuruh masuk dan makan bersama.

“Tak.”  Sepatah saja jawapannya dan dia terus masuk ke rumah.  Dato’ dan Datin terkejut dengan kedatangan aku tapi Dato’ nampak gembira.

            Mereka makan dengan senyap.  Tidak ada seorang pun yang bercakap.  Berbezanya dengan cara keluarga aku.  Aku rasa kekok makan dengan senyap sedangkan ada lima orang, termasuk Abang Di di meja makan ketika ini.  Dalam hati tersimpul kekaguman di atas sifat merendah diri mereka sehingga pemandu pun diajak makan sekali.  Tapi macam tidak selari saja sifat merendah diri itu dengan sifat bengkeng, kerek dan kurang ajar Bos 1B3K bila di pejabat.

Dato’ Ibrahim makan bubur nasi.  Nampak dia berselera makan.  Nasi aku sudah tinggal separuh.  Aku sudah tidak boleh tahan lagi.  Mulut becok aku ni mana boleh disuruh diam.

            “Datin dan Dato’ nanti pergi kan majlis persandingan Azwan?” 

            “Pergi.  Fina nak pergi dengan kami?”  Datin menjawab dengan mesra.

            “Saya kena pergi awal.  Dan janji dengan Azwan.”

            Datin mengangguk.  Dato’ Ibrahim menyua tangannya.

            “Abang nak tambah lagi?”  Soal Datin Nuridah.  Dato’ mengangguk sambil tersenyum. 

            “Banyak abang makan hari ni.”  Kata Datin Nuridah sambil menuang sesenduk bubur ke dalam mangkuk.  Bos 1B3K memandang ke arah orang tuanya.  Aku nampak wajahnya lebih tenang dan mega mendung di wajahnya sudah tidak ada.

            Aku beritahu Dato’ Ibrahim tentang panggilan telefon daripada Dato’ Richard Yeoh.  Dato’ tersenyum sebelum memberitahu aku dulu dia dan Dato’ Richard Yeoh selalu meluangkan masa untuk bermain golf bersama. 

            “Qi, nanti bawa daddy jumpa Richard.”  Permintaan Dato’ Ibrahim itu dijawab dengan anggukan oleh Bos 1B3K.  “Richard tu kawan saya sejak kecil.”  Dato’ Ibrahim berkata sambil memandang aku.  Datin dan Bos 1B3K pula memandang ke arah Dato’.

            “Kami kawan baik dari kecil sampai sekarang.  Pernah sekejap terputus persahabatan sebab… kami berdua minat gadis yang sama.”  Dato’ Ibrahim menyambung ceritanya.  Walaupun suaranya rendah dan tutur katanya perlahan, dia nampak bersemangat hendak bercerita.

            “Kami sama-sama minat dengan Datin ni.  Richard yakin sangat Datin pun minat kat dia, sampaikan dia sanggup potong.”  Dato’ Ibrahim ketawa kecil.  Datin Nuridah tersenyum. 

            “Potong apa?”  Secara spontan aku bertanya.  Ya lah, aku tak faham jadi aku tanyalah.

            Dato’ Ibrahim ketawa kuat sedikit sebelum berkata “sunat.  Dia sunat siap-siap sebab dia yakin Datin akan pilih dia.  Rupa-rupanya Datin memang syok kat saya.  Bila Datin pilih saya dia kata buat penat saja dia potong.”

            Dato’ ketawa lagi.  Senyuman Datin semakin lebar.  Lengan suaminya ditepuk lembut.  Bos 1B3K turut tersenyum.  Aku terkedu.  Ish Dato’ ni, ada ke patut cerita benda macam ni depan aku?

            Datin mengikut kami ke pintu ketika kami hendak pulang ke pejabat.  Ketika aku baru hendak menyarung kasut, Datin memanggil.

            “Terima kasih datang makan di sini.  Dato’ happy sangat bila Fina ada.  Berselera dia makan.  Tengoklah tadi tu, bersemangat dia bercerita.  Selalunya masa makan dia senyap saja.”

            Kata-kata Datin menyentuh hatiku.  Sepatutnya dia tidak perlu berterima kasih kepadaku.  Aku datang sebab Bos 1B3K yang suruh.  Tadi masa di pejabat aku rasa berat hati untuk makan tengahari dengan dia.  Tapi sekarang aku rasa lega, seolah-olah aku sudah melakukan sesuatu yang baik kepada mak dan abah.

            “Fina tolong Rifqi ya.  Dua tiga hari ni saya tak masuk ofis, sampai Dato’ betul-betul sihat.  Saya rasa Rifqi tertekan.  Kerja banyak, saya dan Dato’ tak sihat.  Dah beberapa hari ni, dia banyak diam dan termenung.  Tengoklah tadi, dia tak bercakap pun.  Dato’ pula macam berbelah bagi nak pergi ke majlis Azwan Sabtu ni.  Kalau Fina dapat pergi sekali dengan kami, tentu Dato’ akan lebih bersemangat.”

            Alamak, kenapalah Datin mesti buat permintaan yang membuatkan aku serba salah?  Aku kena jadi pengapit Thia, bukan setakat datang sebagai tetamu.  Jadi aku mesti pergi awal ke majlis tu.  Aku terangkan kepada Datin dan Alhamdulillah, dia faham.

           


Bos 1B3K turut keluar dari SUV BMW X5 berwarna perak ketika kami tiba di hadapan Wisma Duta. 

            “Aku tak masuk ofis.”  Katanya ketika aku menutup pintu kereta.

            “Esok sampai Khamis pun tak masuk.  Aku pergi terus ke resort.  Kalau ada apa-apa hal penting, call aku.  Pastikan Suleyman bagi cadangan interior designer selewat-lewatnya pada hari Khamis.  Hari Jumaat bila aku masuk proposal dia mesti ada.”   Dia memberi arahan.  Wajahnya sudah tidak keruh tapi nada suaranya tegas.   

            “Okey bos.”  Itu saja jawapan aku.  Terasa macam aku pun sudah jadi pendiam.

            “Bila aku tak ada di ofis jangan curi tulang pulak.  Buat kerja, jangan sibuk bergosip.  Jangan ingat aku tak tau, kau orang ni nampak saja baik.  Tutup aurat tapi tak jaga perangai.”  Suaranya semakin tegas.  Kata-katanya membuatkan aku bengang.  Bila masanya aku curi tulang dan bergosip?  Aku jeling dia dan berlalu masuk ke dalam bangunan.

Sudahlah tidak berterima kasih sebab aku temankan dia beli jubah Datin dan ikut dia makan di rumah, tuduh aku curi tulang dan bergosip pulak.  Paling aku tidak boleh terima, ayat terakhir dia, ‘tutup aurat tapi tak jaga perangai’.  Suka-suka kutuk perangai aku, macamlah perangai dia tu baik. 

            Kalau sifat bengkeng, kerek dan kurang ajar sudah menebal dalam diri, memang payah nak buang.  Ingatkan dah baik, rupanya sekejap saja baiknya.  Belum pun petang, sudah sakitkan hati aku semula.  Kenapa dia suka sangat sakitkan hati aku?  Mesti sebab dia tak suka perempuan bertudung. 



Seronoknya bila Bos 1B3K tidak ada di pejabat.  Terasa aman pejabat ini dan aku dapat buat kerja dengan tenang.  Hati tidak sakit dengan kata-kata sindiran dan ejekan dari dia.  Telinga tidak sakit dengan tengkingan dan herdikan dia. 

            Menjelang pukul lima petang aku membuka Mr Google dan mencari cara-cara untuk membuatkan seseorang menyukai diri kita.  Punyalah banyak blog dan laman sesawang yang aku buka, tapi tidak ada satu tips pun yang menarik bagiku.  Kebanyakannya mengajar bagaimana membuatkan seseorang terpikat dengan kita.  Aku bukan hendak buat Bos 1B3K terpikat dengan aku.  Dapat buat dia berhenti mengutuk perempuan bertudung pun sudah cukup bagus.

            “Kak Razia,” aku panggil dia yang sedang ligat menaip.  Kak Razia pandang aku.

            “Macam mana kita nak buat orang suka kat kita?”

            “Hai, ada berkenan kat seseorang ke?”  Itu jawapan yang aku dapat daripada Kak Razia.

            “Mana ada.”

            “Habis tu, tanya soalan macam tu pasal apa?”

            Aku ceritakan kepada Kak Razia tentang rancangan aku hendak buat Bos 1B3K suka perempuan yang bertudung.  Kak Razia ketawa besar.  “Tak payah buang masa Fina.  Engkau duduk sini sebulan je, ni dah minggu kedua pun. Tahan sajalah dengan mulut dia tu.”

            “Orang bukan buat untuk diri orang.  Untuk Kak Razia dan kakitangan perempuan bertudung yang lain.  Mana boleh dia diskriminasikan kita sebab kita pakai tudung.  Kak Razia tak sakit hati ke bila dia kata perempuan bertudung hipokrit, gatal, tak jaga perangai?”

            Kak Razia tenung aku lama.  Dia kelihatan seperti sedang berfikir.  Tidak lama kemudian dia memetik jari sebelum berkata, “hah!  Akak ada satu idea.”

            “Buatkan makanan yang dia suka, bagi kat dia.”

            Hmm, macam tak menarik saja idea Kak Razia ni.  Aku geleng kepala.

            “Buat kerja elok-elok, jangan bagi dia marah.”  Kak Razia bagi cadangan kedua.  Rasa macam boleh terima idea yang ini, jadi aku mengangguk.

            “Ambil berat tentang apa-apa yang terjadi kepadanya dan keluarga dia.”  Cadangan ketiga pula keluar dari bibir Kak Razia.  Yang ini, macam payah nak buat.  Nanti dia ingat aku busy body kalau aku ambil berat tentang diri dia.  Lagi pun kan dia sudah pesan jangan campur hal peribadi dia.

            “Puji dia.”  Cadangan keempat pula diberikan oleh Kak Razia.  Puji dia?  Boleh ke?  Aku rasa aku betul-betul hipokrit kalau aku puji dia sebab belum ada perkara baik yang dia buat yang layak diberikan pujian.

            “Itu sajalah yang akak boleh fikir.”  Kata Kak Razia.  Dia menundukkan semula wajahnya dan sambung menaip.

            Aku garu kepala.  Hanya cadangan kedua Kak Razia yang aku rasa boleh digunapakai.  Macam mana ya nak buat Bos 1B3K suka perempuan bertudung?  Aku bayangkan wajah Nafiz.  Aku cuba fikir apa aku akan buat supaya Nafiz sukakan aku. 

            Banyak benda yang aku boleh buat dan ada antaranya aku sudah pun buat.  Lunakkan suara bila bercakap dengan Nafiz.  Jangan gelak mengekek bila bersama Nafiz.  Kurangkan sikit kebecokkan aku, cakap bila perlu saja.  Makan dengan sopan.  Ambil berat tentang dirinya dan keluarganya, sebab itu aku selalu bertanyakan tentang kesihatan ayahnya.  Berkongsi minat dengan dia, dan natijahnya aku dapat meluangkan masa dengan Nafiz di Rumah Umi Sarah, Rumah An Nur dan ketika bagi orang gelandangan makan.

            Eh, betul ke apa yang aku buat?  Bunyinya macam nak mengorat Nafiz tak?  Tapi, untuk lelaki budiman yang berhemah, sopan, tidak tinggal solat, pandai mengaji dan kacak seperti Nafiz apa salahnya aku buat semua itu, kan?  Kalau hasilnya dia betul-betul terpikat dengan aku, berbaloi usaha aku.

            Ish Fina, itu Nafiz.  Memanglah berbaloi.  Untuk Bos 1B3K, berbaloikah?  Kau nak dia terpikat dengan kau?  Tak naaaaaaak!

            “Eh Fina, apasal tiba-tiba menjerit?”  Kak Razia memandang aku dengan riak kehairanan. 


            Aku beristighfar.  Teruk sangat aku melayan fikiran sampai jeritan dalam hati rupa-rupanya terkeluar di mulut juga.  Ish!  Ini semua 1B3K punya pasal!

No comments:

Post a Comment