Monday 4 July 2016

NO SUGAR ADDED

Assalam.  Esok raya yeaaayyy!!! Sekejap saja Ramadhan dah nak meninggalkan kita, kan?  Hmm, tahun ni first time baju raya akak tak siap.  Hmmm...


Okey sambil-sambil buat persiapan raya tu, atau on the way balik kampung, jemput baca cerpen bertemakan buah dan Ramadhan.  Harap2 menjadi cerpennya dan semoga kalian terhibur.

Selamat hari raya.  Maaf zahir dan batin.  Semoga selamat dalam perjalanan balik kampung dan balik semula ke tempat bermastautin.


NO SUGAR ADDED

1 Ramadhan

Andy merenung buku kecil di hadapannya.  Jarinya ditekan pada halaman buku yang terbuka luas.  Mulutnya terkumat-kamit.  Sekali sekala matanya dipejam, dibuka, dipejam semula dan akhirnya bila dibuka lagi ditalakan matanya ke arah halaman buku.  Tingkah lakunya membuat aku tersenyum.

"Abang, tak puas lagi menghafal?"  Soalku sambil menghampirinya.  12 tahun mengenali Andy Lim, baru sekarang aku tahu Andy itu kalau buat sesuatu, bersungguh-sungguh.  Sangat bersungguh-sungguh.

"Sayang, cuba dengar betul tak doa buka puasa abang."  Kata Andy seraya berpaling ke arah ku yang sudah duduk di sisinya.

"Okey."

Andy terus menutup buku.  Doa ketika berbuka puasa dibaca.  Lancar bacaannya, tak ada satu pun yang salah. 

"Bagus.  Betul semuanya, cuma… sebutan tu... ada bunyi pelat Cina sikit."

Andy tersenyum.  "Ini lidah sudah 25 tahun so mestilah ada bunyi Cina.  Nanti-nanti aku practise lagi, sampai bunyi Arab betul-betul."

"Abanglah, bukan aku.  Dah dua minggu kita kahwin pun masih lupa.  Kan dah setuju tak ada lagi aku-engkau antara kita?" Aku menegur.

"Aiyo!  Sorrylah abang lupalah sayang."  Kata Andy sambil menepuk dahi.  Aku tersenyum lagi dengan gelagatnya.  Macam manalah dulu-dulu aku boleh tak perasan Andy ni cute?  Gaya spontannya kadang-kadang melucukan tapi bila dia sakit hati boleh tahan bisa mulut dia.

“Abang dah boleh makan.”  Aku sengaja berkata begitu dengan niat mengusiknya.

“Mana boleh.  Baru pukul 5.30.  Ada dua jam lagi leh.”

“Tu tadi dah baca doa berbuka puasa, dah boleh berbukalah.”

Aiyo, sayang!  Jangan ingat abang tak tau.  Mentang-mentang kita ni mualaf, nak temberang kita ya,” Andy menjawab sambil tangannya naik ke pipiku.  Tak pasal-pasal pipi aku kena cubit.  Aku tayang sengehan.


7 Ramadhan

Andy kelihatan sangat letih ketika dia tiba di rumah.  Timbul rasa kasihan bila melihat dia begitu.  Maklumlah ini kali pertama dia berpuasa sebagai seorang Muslim.  Puasa yang betul-betul. Bukan puasa macam masa kita kecil-kecil dulu, azan Zohor sudah boleh makan.

            “Letih?”  Aku bertanya selepas menyalami dan mencium tangannya.  Itu rutin yang kata emak jangan sekali ditinggalkan, walaupun ketika sedang perang dingin dengan suami.  Andy menjawab dengan anggukan sebelum melangkah ke dalam bilik.

"Jom pergi param."  Andy cuit bahu aku setengah jam kemudian, ketika aku sedang membasuh bayam.  Wajahnya kelihatan segar selepas dia mandi dan solat Asar.

"Param?  Apa bendanya tu?"  Aku bertanya sambil memulas kepala paip.

"Tak tau meh?  Itulah shortform untuk pasar Ramadhan.  Senang nak sebut kan, pa-ram.  Sebut panjang-panjang buat apa?"

Kali ini aku tergelak.  Adoi lah apek ni.  Mana dia dapat terminologi param tu aku pun tak tau. 

Setengah jam kemudian, ketika kami tiba di pasar Ramadhan, kelibat seorang manusia yang paling tak ingin aku temui pantas menyapa penglihatanku.  Entah kenapa orang yang paling kita tak mahu jumpa biasanya orang itulah yang kita akan jumpa.  Jadi bila aku nampak Mak Lang Zainab di gerai air Lebai Sohid, aku cepat-cepat melangkah jauh darinya.  Malaslah nak bertegur sapa, mesti ada kutukan yang keluar dari mulutnya nanti.

"Sayang, jom beli air buah."  Andy menarik lenganku, memaksa aku berpaling.  Alahai suami, tak tau ke aku tak nak bertembung dengan radio karat tu.

"Eh, bukan ke abang nak beli cendol?"

"Tukar fikiran lor.  Itu air nanas nampak sedap." 

Dan belum sempat aku berkata apa-apa Andy sudah berdiri depan Lebai Sohid, betul-betul sebelah Mak Lang Zainab.  Andy beri salam dan berdiri tegak memandang balang-balang besar berisi air buah.  Aku lihat dia menelan liur melihat beraneka jenis air buah yang dijual oleh Lebai Sohid.  Jangan kata Andy yang baru pertama kali berpuasa terliur, aku pun sama sebab air buah Lebai Sohid memang terkenal.  Lebai Sohid tidak kedekut.  Air buahnya pekat dan cukup rasanya, tidak terlalu manis.  Bila membungkus Lebai Sohid tidak menipu dengan mengisi ketulan ais berlebih-lebih dalam plastik.

Akhirnya setelah matanya merayap dari kiri ke kanan dan patah balik, Andy meminta sebungkus air tembikai. Aik?  Tadi dia kata air nanas nampak sedap?

"Air tembikai satu bungkus, Lebai."

"Tembikai? Boleh. Nak tambah laici tak, Andy?"

"Wah boleh tambah laici?  Maulah Lebai.  Air nanas pun mau."  Andy berpaling ke arah Mak Lang Zainab dan senyum kepadanya selepas memesan air nanas.  Senyumannya manis, mengalahkan air buah dan aku nampak dia ikhlas.  Tapi Mak Lang Zainab tarik muka pula!

"Cukup dua bungkus ni saja?" Lebai Sohid bertanya dengan mesra.  Andy pula bila ditanya begitu sudah nampak riak keliru di wajahnya.

"Er...aiyo... semua air buah Lebai nampak sedaplah.  Rasa nak beli semua." Kata Andy sambil menggaru kepala.

"Hah beli ajelah.  Sebungkus minum dalam kereta kejap lagi.  Sebungkus minum masa berbuka.  Yang lebih-lebih tu boleh buat minum tengahari esok."

Berdesing telinga aku bila suara radio karat berbunyi.  Andy menoleh ke arah Mak Lang Zainab.  Muka dia selamba sedangkan muka aku rasa-rasanya hampir menyamai muka The Rock nak menyerang lawannya di gelanggang gusti.

"Saya puasa makcik, tengahari tak boleh minum leh." Bukan nak puji suami sendiri tapi aku berbangga dengan Andy kerana tutur katanya sangat sopan.         

"Eh boleh percaya ke Cina ni?  Aku tengok muka segar, tak macam muka orang puasa pun."  Mak Lang Zainab menjawab, tapi wajahnya ditalakan ke arah ahli jemaah radio karat merangkap ketua geng kutu kampung kami, Kak Salehah. 

"Ya lah Kak Nab, entah-entah tak puasa tu.  Orang baru masuk Islam ni bukan boleh percaya.  Lebih-lebih lagi yang masuk Islam sebab nak kahwin."  Jawab Kak Salehah.

"Betul kata kamu tu Leha.  Aku heranlah si Ramli dengan Maznah tu, dah macam tak ada orang lain nak dibuat menantu.  Bukannya si Ain tu tak lawa.  Si sepet ini yang dipilihnya.”

Wah, bukan main seronok lagi mereka mengata suami aku dan mak ayah aku sampai tak sedar aku ni berdiri belakang mereka.  Yang Andy ni pun satu, dia buat selamba saja, boleh pulak dia minta sebungkus air epal asam boi.  Mustahil dia tak dengar suara radio karat Mak Lang Zainab dan Kak Salehah yang terlebih pitching tu.  Lebai Sohid pun dengar.  Aku nampak Lebai Sohid mengerling ke arah geng radio karat dan kemudian menggeleng kepala.

“Leha rasa, ada kes tu Kak Lang.  Tau ajelah budak-budak zaman sekarang ni bergaul bebas.  Kalau dah terrrrr… hmm… apa lagi, jalan selamat kahwinkan sajalah.  Cina pun cinalah, apa nak buat.”

Whaaaaatttttt????? Terbuntang mata aku bila mendengar kata-kata Kak Salehah.  Tanganku tanpa sedar sudah menggenggam penumbuk.  Telinga rasanya dah berasap dan muka aku dah sudah membahang.

"Assalammualaikum Mak Lang, Kak Leha."  Aku bersuara.  Mak Lang yang berpaling dulu nampak terkejut bila matanya menangkap wajahku.

"Puasa ke hari ni?"

"Eh mestilah puasa."  Ketua geng kutu yang menjawab.  Mak Lang Zainab masih nampak terkedu.

"Tapi Ain dengar bukan main rancak lagi mengata, mengutuk orang.  Dah banyak kumpul pahala ke, sampai bazir-bazirkan dengan mengutuk orang?"

"Ish apa yang kamu merepek ni, Ain?  Siapa yang mengutuk siapa?"  Mak Lang Zainab tayang muka plastik.  Macamlah aku bodoh sangat.  Kalau hanya ada Andy dan mereka berdua di gerai air buah Lebai Sohid, takkanlah mereka mengata Ayda Jebat atau Zul Arifin.  Sebut 'Cina' pulak, sah-sah mereka mengata suami aku.  Ramli tu ayah aku, Maznah emak aku.  Setahu aku tak ada pasangan Ramli – Maznah yang lain di kampung ni.  Jadi tentulah Ramli dan Maznah yang diumpat tu orang tua aku.

"Apa yang Mak Lang tak puas hati dengan Andy, sampai Mak Lang kutuk dia?  Sepatutnya Mak Lang bimbing dan tolong saudara baru, bukannya mengutuk.  Lepas tu seret sekali mak dan ayah saya dalam sesi mengutuk, kenapa?  Tak puas lagi menyindir kami masa kami bersanding, sambung pulak ke hari ni?"

Aku bercakap dengan tenang, tak naik suara langsung.  Tapi muka Mak Lang Zainab terus berubah.  Lantaklah, dia nak tayang muka ketat macam asam boi kecut ke, nak pamer muka cemberut macam asam kelubi ke, dia punya pasal. 

"Kak Leha, sepatutnya Kak Leha tegur Mak Lang tapi Kak Leha bersekongkol pulak dengan Mak Lang.  Janganlah cemari ibadat puasa Kak Leha tu dengan perangai tak elok.  Kalau tak malu dengan Tuhan, malulah dengan Andy.  Dia baru jadi muslim.  Kita yang lahir-lahir dah muslim sepatutnya tunjukkan akhlak yang baik."  Aku sembur Kak Salehah sekali, tapi masih dalam nada suara yang terkawal.

“Lagi satu ingat sikit Kak Leha, anak dara Kak Leha yang dua orang tu belum lepas.  Entah siapa jodoh mereka, kita tak tau.  Jangan apa yang Kak Leha tuduh saya buat, anak Kak Leha yang buat nanti.”

Andy dan Lebai Sohid memandang ke arah kami.  Lebai Sohid tunjukkan ibu jari dalam isyarat bagus kepadaku.  Aku bukan nak tunjuk baik atau alim, tapi Mak Lang Zainab dan Kak Salehah memang melampau.  Selama ini ramai orang kampung yang diumpatnya sampai mereka berkelahi tapi aku tak akan benarkan dia mengumpat aku dan keluargaku.

"Mentang-mentanglah Andy tu bukan sebangsa dengan kita, sesedap mulut je Mak Lang dan Kak Leha mengata dia."  Aku mahu terus bercakap tapi Andy sudah berada betul-betul di sisiku.  Terangkat kening aku bila melihat lima bungkusan air buah-buahan di tangannya.  Tiga bungkus air epal asam boi, sebungkus air tembikai dan sebungkus lagi air nanas.  Ini, nak minum ke nak mandi?”

Andy sua sebungkus air epal asam boi kepada Mak Lang Zainab.  "Ini untuk makcik."

Mak Lang Zainab kaku.  Mukanya merah padam, agaknya sebab malu aku tegur dia tadi.  Atau mungkin juga malu kerana orang yang dikutuk membelanja sebungkus air.

“Ambillah makcik.  Buat berbuka nanti.”  Tangannya disua lagi ke arah Mak Lang Zainab.  Dengan teragak-agak Mak Lang menyambut huluran Andy. 

“Untuk kak pun ada, nah saya belanja.”  Tangannya ditalakan ke arah Kak Salehah pula.  Ish Andy ni, buat apa dibelikan geng radio karat berdua tu air?  Aku pandang Andy dengan mata membulat, menandakan aku protes tindakannya.

“Kami pergi dulu ya makcik, kak.  Selamat berbuka puasa.”  Andy hadiahkan senyuman kepada mereka sebelum tarik lengan aku.  Terpaksalah aku melangkah mengikutinya. 

“Abang ni, tak payahlah nak buat baik dengan mereka tu.  Tak berbaloi berbaik dengan orang macam tu.  Kita buat baik pun mereka tetap mengata.”  Aku angkat sikit lengan sampai terlepas dari pegangan Andy.  Suaraku penuh dengan emosi.  Dahi sudah berkerut berlapis-lapis tanda aku sedang bengang. 

“Biarkan mereka.  Orang ada mulut, kita ada telinga.  Mereka pilih guna mulut tanpa guna akal.  Tapi kita boleh guna telinga sekali dengan akal.  Bukan semua yang kita dengar baik untuk akal kita.  Contohnya, umpatan orang terhadap kita.  Abaikan saja.  Tak mati pun bila orang mengumpat kita, kan?”  Andy menjawab dengan lembut. 

“Masalahnya, dia orang berdua tu bukan setakat mengumpat kita, dia orang fitnah sekali.  Sesedap mulut saja Kak Leha tu kata kita dah terlanjur.”  Suara aku masih tinggi.  Kalau tidak kerana Andy mencelah ketika aku menegur Kak Salehah dan Mak Lang Zainab, tentu aku basuh mereka berdua habis-habisan.

“Kita tak buat, apa nak takut? Pedulikan saja mereka.  Hidup ni bukan nak cari redha orang, kita nak cari redha Tuhan.  Dahlah sayang, jom balik.”

Aku terkedu.  Suami aku, seorang saudara baru, bercakap tentang mencari redha Tuhan.  Sedangkan aku yang sudah 25 tahun Islam tidak pernah menyebut tentangnya.



15 Ramadhan

Tingkah laku Andy sejak semalam merisaukan aku.  Dia kelihatan muram, kurang bercakap dan kerap termenung.  Bukan dengan aku saja, malahan dengan ayah dan emak juga.  Kalau masa sahur dia macam tu, aku boleh terima kerana mungkin dia masih mengantuk atau mungkin dia tak biasa makan sebelum Subuh.  Tapi waktu berbuka macam itu juga.  Sampaikan sepatah ayah tanya, sepatah dia jawab sedangkan selalunya boleh tahan rancak juga ayah dan Andy bersembang. 

            Aku suarakan kegusaranku kepada emak sebaik saja pulang dari ladang.  Bulan puasa aku pulang awal supaya dapat membantu emak menyediakan juadah berbuka puasa.

            “Mungkin dia ada masalah,” kata emak sambil memerah kelapa. 

            “Ain tanya semalam, tapi dia kata tak ada apa-apa.  Katanya dia letih. Ain tak percayalah mak sebab sebelum ni walaupun dia letih, dia tetap ceria.  Ain risaulah mak.”

            Emak diam.  Lama.  Walaupun tangan emak masih ligat memerah kelapa, aku tahu emak juga sedang berfikir.

            “Kamu kan baru berkahwin, belum faham kerenah dia lagi.  Mungkin cara kamu tanya tu tak kena tempat dan masanya.  Kita ni, sebagai isteri kena peka dengan kerenah suami kita.  Macam ayah kamu tu, masa dia baru balik kerja janganlah ditanya macam-macam.  Mungkin dia tak selesa nak bercerita di rumah sebab dia segan dengan emak dan ayah?”

            Segan apanya, Andy tu jenis orang yang selamba dan ramah.  Lagi pun aku tanya masa kami berdua dalam bilik, bukan depan ayah dan emak.  Aduhai, macam mana nak buat ni?



17 Ramadhan

 Sengaja aku parkir skuter agak jauh supaya dia tidak sedar kehadiranku.  Namun sebaik saja kaki mencecah tanah, dia berpaling ke arahku.  Di tangannya patung anak ayam yang pernah dia berikan kepadaku dulu terpegang kemas.  Aku melangkah mendekatinya dengan hati yang dipalu debaran.

            Ucapan salamnya sudah ku jawab.  Tangannya sudah ku salami dan cium.  Wajahnya ku amati.  Tenang, tapi riak ceria yang sering menghiasi wajah itu masih menghilang.

            “Kenapa nak jumpa kat sini?  Tak cakap terus pulak tu, cik anak ayam yang sampaikan pesan.”  Katanya sambil menyuakan patung anak ayam yang aku lekatkan dengan kad kecil.  Di atas kad aku tulis aku ingin berjumpa dengannya di sini selepas Asar.  Pagi tadi sebelum ke ladang aku singgah di kedai bapa mentuaku dan letakkan patung anak ayam itu betul-betul depan pintu kedai.

            “Abang tau tak apa makna buah hati?”  Aku jawab dengan soalan.

            “Buah hati?  Maksudnya orang yang disayangi… kekasih… siapa-siapa yang kita sayang kita boleh panggil buah hati.”  Andy menjawab dengan riak kehairanan terserlah di wajahnya.  Tentu dia hairan kenapa soalan itu aku tanyakan kepadanya.

            “Am I your buah hati?” 

            Andy tarik tanganku dan genggam jari jemariku dengan tangan kanannya sebelum menjawab, “of course.”

            “Abang pun buah hati Ain.  Dah beberapa hari buah hati Ain ni nampak lain.  Muram je, asyik termenung.  Makan pun kurang.  Kenapa bang?  Jangan cakap tak ada apa-apa, Ain tau abang ada masalah.”  Aku suarakan kegusaranku.

            Andy menarik nafas dalam-dalam, membuang pandangannya ke arah sungai dan kemudian berpaling semula ke arahku.  “Masalah kecil saja.  Ain tak payah risaulah.”

            “Mana boleh tak risau.  Ain bukan nak kongsi kegembiraan abang saja, tapi masalah abang juga. You have always been a good listener to me, I want to be the same for you.

            Fahamilah wahai suami bahawa aku tak betah melihat engkau bersedih.  Aku capai lengan Andy yang sebelah lagi.  Mudah-mudahan dapat aku salurkan kekuatan melalui sentuhanku.

            “Ada gaduh sikit dengan papa.”  Andy mula membuka cerita.  Dia seperti malu hendak bercerita.

            “Sebabnya?”

            “Pasal kedai.”  Ish dia ni, ceritalah terus biar senang aku faham.  Tapi aku ingat pesanan emak jadi aku sabarkan diri.

            “Kedai ada masalah ke?”

            “Abang tak mau makan rezeki yang tak halal lagi.”  Aku seperti terkena kejutan elektrik bila mendengar ayat Andy.  Mataku terbuntang.  Kalau rambutku tidak berikat ekor kuda, mau tegak rambutku dibuatnya.

            “Papa kan jual dedak dan makanan haiwan ternakan.  Apa yang tak halalnya?”  Walaupun terkejut, aku cuba kawal nada suara supaya Andy selesa bercerita.

            “Bukan barang yang papa jual tu tak halal, tapi cara bisnes diuruskan.  Ada urusan jual beli yang tak jujur.  Untuk ladang-ladang yang besar papa beri hutang tapi kenakan bunga yang tinggi. Stok lama campur aduk dengan stok baru kemudian jual dengan harga yang sama. Papa suka beli nombor ekor.  Ada yang dia guna wang sendiri, kalau beli banyak dia guna wang kedai.  Bila menang masuk balik wang tu dalam akaun kedai.  Pendapatan bisnes masuk dalam akaun bank konvensional.  Abang nak tukar ke perbankan Islam, papa marah.  Papa kata abang seorang jadi Islam dah cukup, jangan nak Islamkan perniagaan dia dan hidup dia.”

            Allah, terkedu aku dibuatnya.  Berat masalah Andy rupa-rupanya.  Kami sama-sama berjeda. 

            “Tentu ada cara kita boleh selesaikan masalah ni.  Mungkin abang boleh bincang semula baik-baik dengan papa.”  Itu saja yang mampu aku cadangkan kerana aku sendiri tidak nampak cara lain untuk selesaikan masalah Andy.  Nampak gaya kena dapatkan nasihat ayah.

            “Tak tau macam mana nak bincang baik-baik.  Sekarang papa tak mau cakap dengan abang lagi leh.  Masuk kedai pun sindir-sindir abang.”  Sayu hatiku bila mendengar lirih suara Andy.

            “Abang jangan jawab kalau papa sindir, abang sabar ya?”  Aku usap lengannya, cuba memberi sedikit semangat dan kekuatan kepada buah hatiku.  Andy mengangguk.  Aku teringat emak mentuaku pernah bercerita Andy anak yang baik, yang akur dengan orang tuanya.  Adakah sekarang mereka melabel Andy sebagai anak yang ingkar? 

            “Ain, tolong jangan cerita hal ni kepada ayah dan mak.”  Renungan mata Andy bagaikan meminta pengertian dariku.

            “Ain rasa… kita perlu cerita.  Mungkin ayah ada cara untuk bantu abang selesaikan masalah ni.  Tapi Ain serahkan kepada abang, bila abang dah bersedia abang ceritalah.  Cuma… kita duduk serumah… susah nak sorok daripada ayah dan mak.  Abang tu… tak pandai sorok, nampak sangat dari riak wajah abang tu ada masalah.  Walaupun abang nafikan Ain tau sangat abang ada masalah.  Kalau tak ajak jumpa kat sini, tentu abang masih rahsiakan dari Ain.  Risau Ain dibuatnya.”

            Andy tarik bahuku agar tubuhku rapat ke sisinya.  “Maafkan abang.  Sebenarnya abang segan nak share dengan Ain.  Malu dengan ayah dan mak juga.”

            Aku dongakkan kepala untuk merenung wajahnya.  Di kala dia girang, juga ketika dia galau, dia tetap kacak di mataku.  Kacak wajah, kacak akhlak.  Takkan sanggup aku biarkan dia bersendirian menghadapi dugaan hidup.

            “Wahai Abang AYAM, jangan ada segan antara kita.  Setiap masalah kita harungi bersama.  InsyaAllah, ada penyelesaiannya.”

            Andy senyum.  Akhirnya aku melihat semula senyuman ikhlas yang sudah beberapa hari lenyap dari wajahnya.  Tapi belum cukuplah, aku nak senyuman yang lebih lagi.

            “Ha, kan dah manis wajah abang.  Lebih manis dari air buah Lebai Sohid,” aku bodek sikit sambil elus pipinya.

            “Mestilah.  Ini manis original.  No sugar added.  No preservative.  Tapi hanya untuk tatapan mata buah hati abang ni.”  Andy menjawab dan kemudian dia melebarkan senyumannya.  Aku menarik nafas lega. 

Alhamdulillah, Abang Ayamku sudah kembali.  Tuhan, bantulah dia agar dia tahu Kau sentiasa ada untuknya, untuk kami.  Amiin.


No comments:

Post a Comment