Thursday 9 July 2015

AKU DAN 1B3K BAB 16

Assalam.  Jemput baca Bab 16.  Maaf kalau ada yang penasaran menunggu entry ni.  Ya ampun, saya busy sangat.


BAB 16

Pagi ini tanpa diduga Datin Nuridah masuk pejabat.  Datin yang sampai jam 9.30 pagi, nampak segar dan bertenaga.  Dia juga kelihatan anggun dalam jubah biru yang Bos 1B3K belikan kelmarin.  Selepas menyerahkan dokumen-dokumen yang sepatutnya kepada Datin, aku bertanyakan khabar Dato'.  Kata Datin demam Dato' sudah kebah sepenuhnya. Aku rasa lega bila mendengar Dato' sudah sihat.  

"Azira macam mana, ada datang jumpa Rifqi?"

Ada Datin.  Siap bersarapan bersama.  Lepas tu saya pulak yang kena orderkan nasi lemak.  Dia ingat saya ni waitress ke apa?  Alangkah bagusnya kalau aku boleh berkata begitu.  Hakikatnya aku sekadar memberitahu Datin yang Azira datang ke pejabat minggu lepas tanpa menceritakan tentang sarapan pagi mereka dan makan tengahari dengan nasi beriani seperti yang diceritakan oleh Kak Razia. 

"Saya rasa Rifqi sedang berkawan dengan Azira sekarang.  Saya pernah terdengar dia berbual dengan Azira di telefon.  Saya tengok dia gembira kebelakangan ni. Sejak kelmarin dia tak lagi moody dan garang.  Dia dah kurang bertelingkah dengan saya dan Dato'.  Hah, hujung minggu lepas dia tak keluar dengan kawan-kawannya.  Dia bawa saya dan Dato' bersiar. Dato’ happy sangat.  Cuma satu, sejak minggu lepas, setiap malam… lepas makan dengan kami, dia mesti keluar."

Aku nampak wajah Datin ceria sedikit bila dia bercerita.  Aku agak dia suka anak bongsunya rapat dengan Azira.

"Entah ke mana dia pergi.  Saya tak tanya sebab Rifqi tu dah besar.  Saya tak mau nampak seperti mengongkong dia.  Lagi pun dia dah tak balik pukul satu, dua pagi macam dulu.  Paling lewat pun pukul sebelas.  Saya bersyukur sangat-sangat.  Saya harap Rifqi terus berubah jadi baik.  Saya dan Dato' rindukan Rifqi yang dulu."

Datin tersenyum.  Melihat Datin gembira, aku rasa seronok.  Terkenang emak di kampung yang sentiasa ceria.  Aku rindu kat emak.  Kemudian Datin bertanyakan tentang perkembangan pelantikan pereka dalaman untuk Resort Sri Selangor.  Aku maklumkan kepadanya Suleyman diberi masa sehingga esok untuk mengemukakan saranannya.

“Kalau Azira dan Rifqi betul-betul berkawan, saya tak mahu dia jadi interior designer Sri Selangor."   Datin Nuridah berkata dengan tegas.  Aku tidak faham kenapa Datin berkata begitu lalu aku bertanya kepada Datin.  Kata Datin Nuridah dia tidak mahu menanggung risiko projek Sri Selangor terbengkalai untuk kali kedua sekiranya perhubungan Bos 1B3K dan Azira tidak menjadi.

“Sekarang sudah tak ada cerita pasal Rifqi dengan pelakon tu kan?”

“Tak ada Datin.  Setiap hari saya periksa suratkhabar, blog dan laman web hiburan. Google.  Masa Datin tak masuk pejabat pun saya buat.  Memang tak ada.”

Datin mengangguk.  Di wajahnya terpamer riak kelegaan.  “Betul agaknya pelakon tu dah tak ada di Malaysia.”  Kata Datin.

“Saya tak tau pasal tu Datin.  Sebenarnya saya jarang membaca pasal hiburan.  Nanti saya tanya Kak Razia.”

“Ada orang beritahu saya pelakon tu dah pergi ke Indonesia, nak cuba nasib di sana.”

 Wah Datin lagi terror daripada aku.  Aku langsung tak tahu pasal itu.

“Rifqi sentiasa kata dia tak ada apa-apa hubungan dengan pelakon tu melainkan kawan biasa.  Tapi bila keluar cerita dari sebelah sana, kononnya ada hubungan istimewa.  Saya tak tau mana satu yang betul, tapi saya terpaksa percaya anak sendiri.  Kalau betul, dia dah pergi Indonesia, eloklah.  Lagi jauh dari Rifqi lagi baik.” 

Aku hanya sekadar menggangguk sebelum keluar dari bilik Datin untuk meneruskan kerja-kerjaku. 

Menjelang pukul dua belas tengahari Datin Nuridah pulang.  Katanya dia mahu makan tengahari bersama dengan Dato’ Ibrahim untuk memastikan Dato’ betul-betul makan dan mengambil ubat selepas makan.  Kata Datin lagi dia risau kalau Dato’ tiba-tiba hilang selera makan.

            Selepas makan tengahari aku masuk ke bilik Bos 1B3K untuk mengambil fail lama Resort Sri Selangor.  Aku hairan kenapa fail yang satu ini disimpan dalam bilik Bos 1B3K dan bukan dalam kabinet fail di belakang tempat duduk Kak Razia seperti fail-fail yang lain.  Fail biru setebal dua inci itu aku semak di meja kerjaku.  Setiap dokumen yang ada dalam fail itu aku teliti satu persatu.

            Ada lima syarikat hiasan dalaman yang berminat dengan projek Sri Selangor.  Bibir aku mengukir senyuman bila melihat ada sebut harga dari Syarikat HaZack Décor.  Itu syarikat Along.  Harga yang syarikat Along sebutkan agak kompetitif berbanding empat syarikat yang lain.  Tidak ada apa-apa mengenai Azira atau syarikatnya yang boleh aku perolehi dari fail lama itu.  Dua kali aku semak, tetap tidak jumpa apa-apa.  Aku nampak Suleyman ketika itu sudah pun berkhidmat di Duta Holidays dan memegang jawatan yang sama seperti sekarang iaitu ketua Bahagian Perolehan.  Tidak ada sebarang kertas cadangan mengenai juruhias dalaman dalam fail itu.  Aku rasa mungkin belum sempat dipilih, Bos 1B3K sudah meninggalkan tanahair.

            Fail itu aku tutup dan aku bawa masuk ke bilik Bos 1B3K.    Aku letakkan semula fail itu di rak yang sama.  Ketika aku hendak menutup pintu kaca kabinet yang terletak di sisi kanan meja Bos 1B3K, satu suara bertanya dengan keras, “kau cari apa di situ?”

            Aku menjerit kecil kerana terkejut.  Ish dia ni, kot ya pun bagilah salam dulu.  Cepat pula dia balik dari Melaka.

“Tadi saya ambil fail lama Resort Sri Selangor.  Saya nak tengok quotation lama, untuk bandingkan berapa peratus peningkatan kos hiasan dalaman.”  Nasib baik otak aku cepat berfikir.  Aku rasa jawapan itu logik.  Tentulah kos sekarang lebih tinggi berbanding kos dua tahun yang lepas, tapi mana tahu mungkin ada kos yang masih sama.

            “Siapa suruh?”  Bos 1B3K bertanya sambil mendekati aku.  Kedua belah lengannya disilangkan di dada.  Dia berdiri betul-betul di hadapan aku, membuatkan aku terkepung di antara dia dan kabinet.

            “Tak ada sesiapa.  Saya cuma nak tau.”  Aku jawab dengan tenang walaupun sebenarnya hati sudah mula tidak senang.  Cara dia memandang dan kedudukannya yang rapat dengan aku membuatkan aku rasa tidak selesa.

            “Listen.  Aku dah tutup fail lama dan buka fail baru.  Jangan nak memandai-mandai buat benda yang aku tak suruh.  Faham?”  Nada suaranya tegas.  Matanya tajam menikam jauh ke dalam dasar mataku.  Aku mengangguk.  Mulut becokku tiba-tiba tidak dapat dibuka.  Dia mara setapak lagi, mendepakan tangannya ke depan dan menekan pintu kabinet.  Bau haruman yang melekat di tubuh Bos 1B3K masuk ke dalam rongga hidungku.  Aku semakin tidak selesa.  Belakang tubuhku sudah melekat dengan dinding kabinet.

            “Satu lagi, don’t ever, ever open this cabinet.  Whatever that are inside here, are not your concern.  In two week’s time you will be back at your place down there so don’t bother checking the old records.  Aku nak ingatkan kau, kau dekat sini sementara saja jadi buat apa yang perlu saja.  Tak payah nak tunjuk rajin… nak tunjuk pandai… nak tunjuk baik.”   

            Kali ini walaupun nadanya tegas, suaranya perlahan dan sangat dekat dengan telinga aku.  Agaknya kalau aku tidak pakai tudung, boleh terasa hembusan nafasnya di telingaku.  Aku tutup mata dan sendengkan sedikit tubuhku ke kanan untuk menjarakkan wajahku dari wajahnya. Dada aku berdegup laju.  Hati aku sakit dengan kata-katanya dan perbuatannya.  Aku rasa dia buat begitu kerana hendak menakutkan aku.

            Bukanlah Safinatun Najah namanya kalau berdiam diri saja.  Aku ada dua pilihan sekarang.  Buka langkah taekwando dan bagi Bos 1B3K satu pukulan atau tendangan.  Lebih tepat lagi, beri tendangan di celah kangkangnya.  Tapi kalau aku buat begitu mungkin aku akan didakwa menyerang bos dan dibuang kerja.  Jadi aku ambil pilihan kedua. 

            Aku tarik nafas dalam-dalam dan buka mataku perlahan-lahan.  Segaris senyuman sinis tersungging di pinggir bibirnya.  Agaknya dia seronok melihat aku ketakutan.  Aku tenung matanya.  Mata kami bertembung lagi.  Kalau tadi aku rasa renungannya tajam menikam, sekarang aku cuba beri dia renungan tajam menikam juga.  Biar dia tahu aku pun pandai merenung orang.  Aku cuba berlagak tenang walaupun sebenarnya dada aku penuh dengan irama k-pop yang rancak giler.

            “Encik Irsyad Rifqi.”  Untuk pertama kali selepas dua minggu bekerja dengannya aku memanggil dia dengan namanya.  Matanya berkedip dan renungan tajamnya kendur.

            “Saya minta maaf.  Tak ada sesiapa beritahu saya dalam kabinet ni ada barang berharga atau maklumat sulit atau kenangan silam yang Encik Rifqi cuba usir.  Jangan risau, saya tak akan buka lagi kabinet ni.  Saya tau saya hanya sementara saja di sini dan saya sangat berharap tempoh dua minggu akan datang dengan cepat.  Saya tak sabar nak balik kerja di bahagian Akaun.  Di sana kerja saya dihargai tapi di sini Encik Rifqi anggap saya macam pekerja yang tak ada perasaan.  Kalau Encik ada masalah dengan gadis bertudung, jangan ingat semua gadis bertudung sama seperti gadis bernama Samirah.”

            Muka dia berubah.  Tangan yang mendepa dijatuhkan.  Matanya dikalihkan dari wajahku.  Tubuhnya diinjakkan.  Aku cepat-cepat beredar sambil di dalam hati melafazkan kesyukuran kerana dia tidak melakukan sesuatu yang lebih teruk ke atasku.  Sampai di jenang pintu aku berpaling. Dia sedang bersandar di kabinet, sebelah tangannya disimpan dalam kocek.  Sempat mata aku menangkap wajahnya yang kini muram.  Tiba-tiba ada rasa simpati terhadapnya yang mengetuk hatiku.  Cepat-cepat aku singkirkan rasa itu.  Orang seperti si 1B3K tidak layak mendapat simpati dariku.


Hairan.  Itulah yang aku rasakan apabila Abang Latif memberitahu Nafiz sudah lama tidak datang ke Rumah Warga Emas An Nur di waktu malam.  Kenapa dia tidak datang ke sini sedangkan rumah ini ayahnya sendiri yang asaskan sebelum diserahkan kepada Abang Latif?  Selama dua tahun aku mengenalinya dan mengikuti kerja-kerja amal yang dilakukan oleh Nafiz, aku tahu setiap petang dia pergi ke rumah An Nur.  Di Rumah An Nur inilah dia akan solat Maghrib, makan malam, solat Isya’ dan balik.

            Hampa.  Itu juga yang aku rasakan apabila tidak dapat berjumpa dengan Nafiz.  Aku hendak sangat berjumpa dengan dia.  Kali terakhir kami berjumpa ialah ketika Abi Yusuf memberitahu ada seorang dermawan yang mahu membiayai kos pembinaan bangunan baru untuk Rumah Anak Yatim Umi Sarah.  Selepas itu Nafiz senyap tanpa berita.  Aku meneka mungkin dia sibuk.  Ayah dia tidak berapa sihat jadi mungkin dia sibuk menziarahi ayahnya yang kini menetap di kampung.  Mungkin juga jawatan pegawai pentadbiran di sebuah syarikat penerbitan menuntut lebih perhatian daripada Nafiz. 

            Selepas menegur dan bertanya khabar dengan beberapa orang warga emas yang menginap di Rumah An Nur, aku beredar dari situ.  Abang Latif, pengurus Rumah An Nur mempelawa aku untuk makan malam di situ.  Namun aku tolak pelawaannya.  Aku ke sini untuk berjumpa dengan Nafiz, bukan untuk makan. Dan bila Nafiz tiada, semua mood ceria aku berubah serta merta.  Ish parah ni.

            Dadaku terasa berat dan ketat serta hatiku sakit ketika berjalan ke arah skuter.   Aku cuba singkirkan rasa hampa kerana tidak dapat berjumpa Nafiz.  Bila aku buat begitu, peristiwa di pejabat pula yang menerjah fikiran.  Kejadian di pejabat petang tadi masih menghantui fikiranku.  Aku ingin tahu kenapa kabinet itu adalah kawasan larangan buatku.  Tapi pada masa yang sama aku memujuk hati agar jangan ambil peduli tentang fail lama dan kabinet itu.  Aku harus sedar inisiatif dan komitmen yang tinggi mungkin tidak diperlukan sebagai pembantu sementara Bos 1B3K.

            Wajah Bos 1B3K muncul di ruangan mataku.  Wajah dia ketika merenung tajam ke arahku, wajah dia ketika tersenyum sinis dan wajah muramnya ketika aku hendak keluar dari biliknya.  Wajah muram itu muncul di lama ruangan mataku.  Walaupun separuh hatiku berkata tidak perlu bersimpati kepadanya, hatiku yang separuh lagi pula berkata aku terlalu celupar dan tidak patut menyebut nama Samirah.  Datin yang beritahu aku Bos 1B3K berkelana ke Eropah selepas Samirah yang dicintainya berkahwin dengan orang lain.  Kata Datin Bos sangat cintakan Samirah tapi entah di mana silapnya hubungan mereka tidak berakhir di jinjang pelamin.

            Kesian dia.  Bukan dia minta cintanya putus di tengah jalan.  Yang kau pergi ingatkan dia tentang kisah duka dia buat apa?  Kenapa mulut tu kurang ajar sangat, sampai sebut nama Samirah?  Cuba kalau kau di tempat dia, kau suka tak kalau orang sebut kisah cinta kau yang terkandas?  Kalau pun kau nak menjawab kata-kata dia, tak payahlah sebut nama bekas kekasih dia.  Kau suka kalau orang sebut pasa Pejal?  Atau orang bercerita tentang kisah kau dan Rasydan Miang?

            Hati baik aku berbisik.  Aku sedar aku sudah buat salah.  Macam mana hendak buat dia suka perempuan bertudung kalau aku tidak tunjukkan akhlak yang baik?  Esok aku akan minta maaf dengan Bos 1B3K.  Tapi esok dia tak masuk pejabat.  Baik aku minta maaf sekarang.  Mungkin hati aku akan tenang selepas minta maaf. 

            Aku keluarkan telefon bimbit.  Aku taip ‘bos saya minta maaf pasal petang tadi.  Saya sedar saya tak patut cakap macam tu kat bos.’  Aku tekan butang hantar.  Aku rasa lega.  Sama ada Bos 1B3K maafkan aku atau tidak, itu adalah haknya.  Yang penting aku sudah sedar akan kesilapanku dan sudah meminta maaf. 

Tapi, ketika aku mencapai helmet terasa dada aku masih belum lapang sepenuhnya.  Terasa macam masih ada lagi perkara yang aku perlu nyatakan kepada Bos.  Aku letak semula helmet, seluk kocek dan keluarkan semula telefon bimbit.

            ‘Saya hormatkan bos.  Saya harap bos jaga batasan, jangan sampai rasa hormat saya terhadap bos hilang.  Tolong jangan gatal, berdiri dekat-dekat, bisik-bisik kat telinga saya lagi.  Saya masih belum hilang deria pendengaran.  Tudung saya tak membuatkan saya pekak.  Lagi satu, setahu saya belum ada orang yang jadi pekak sebab pakai tudung.’

            Aku baca semula apa yang aku sudah taip, tekan butang hantar.  Aku simpan telefon bimbit dalam beg silang dan capai helmet.  Sekarang baru betul-betul rasa lega sebab apa yang terbuku di hati sudah aku luahkan.  Enjin skuter aku hidupkan.  Rasa bersalah terhadap Bos 1B3K sudah menyusut tapi rasa hampa kerana tidak dapat berjumpa dengan Nafiz masih bersarang dalam hati.  Di mana Nafiz?  Apa dia buat sekarang?  Di saat aku sangat-sangat ingin bertemu dengannya, adakah dia ingatkan aku?


            Telefon bimbitku berbunyi.  Bos 1B3K balas pesanan whatsapp aku.  Dahi aku berkerut sesudah membaca pesanannya. Apa yang dia hantar tak ada kena mengena langsung dengan kedua-dua pesanan yang aku hantar kepadanya sekejap tadi.

No comments:

Post a Comment