Monday 13 July 2015

AKU DAN 1B3K BAB 17

BAB 17

Dalam pesanan whatsapp yang dihantarnya malam tadi, dia minta aku jumpa dia di lobi jam 7.30 pagi.  Itu saja.  Dia tidak kata dia maafkan aku, dan tidak juga ada apa-apa respons terhadap permintaan aku yang mahu dia menjaga batasan.  Maka berdirilah aku di lobi menanti kedatangannya.  Bila aku nampak kereta Mini Cooper S Coupe berhenti depan pintu utama aku cepat-cepat keluar.  Bos 1B3K keluar dari pintu bahagian pemandu.  Kenapa pula dia memandu sendiri dan tidak gunakan BMW X5 berwarna perak?  Satu lagi perkara yang menghairankan aku ialah dia ni kaya raya tapi setakat pakai Mini Cooper saja.  Belilah kereta yang lebih gempak.

            “Ikut aku pergi Ipoh.”  Katanya bila dia nampak aku.

            “Bukankah hari ini bos sepatutnya pergi Kuantan?”  Aku ingat jadual dia jadi aku tanya soalan itu.

“Aku nak pergi Ipoh hari ni.  Kuantan tukar ke Isnin.”  Dia jawab dan kemudian dia batuk.  Batuk kecil saja.

"Kau ada lesen?” 

Aku mengangguk.  Dia datang ke bahagian penumpang belah depan dan berdiri di sisi aku.  "Kau drive."

Biar betul dia ni.  Aku ni pembantu, bukan pemandu.  Aku tidak berganjak.

"Aku tau kau terpikat dengan wajah kacak aku ni.  Tak payah tenung aku lama-lama.  Masuk sekarang dan pastikan dalam masa tiga jam kita dah sampai Ipoh."  Bos 1B3K tersenyum.  Memang dia kacak.  Nampak muka dia lagi kacak bila dia senyum.  Kemeja berwarna kuning cair dengan tali leher berwarna biru gelap yang melekat ditubuhnya membuatkan dia kelihatan segak.  Mimpi apa dia malam tadi, tiba-tiba saja pagi ini murah dengan senyuman?

Tapi si kacak ini sudah buat darah aku naik pagi-pagi.  Kenapa tidak cakap awal-awal dalam pesanan ringkasnya semalam dia mahu aku ikut dia melawat hotel?  Kenapa tidak cakap awal-awal dia mahu aku pandu kereta?  Aku tak sukalah dia buat macam ni!  Tapi suka atau tidak aku tiada pilihan.  Aku masuk ke dalam kereta, baca doa naik kenderaan dan terus memandu.  Sepanjang perjalanan aku diam saja.  Tapi walaupun mulut aku diam, otak aku berfikir.  Apa helah si 1B3K ni?  Kenapa aku dibawa bersama?  Mana Abang Di?  Kenapa ditukar Kuantan dengan Ipoh?  Persoalan-persoalan ini hanya berlegar dalam kepala.  Bos 1B3K juga diam sepanjang perjalanan tapi dia batuk.  Makin lama makin kerap dia batuk.  Aku berpaling ke arahnya.

“Bos tak sihat?”

            “Batuk sikit saja.  Mungkin sebab cuaca panas.”

            “Itulah, saya buatkan jadual tak nak ikut.”  Rasakan.  Asalnya aku atur lawatan ke resort dan hotel milik Duta Holidays secara berselang sehari.  Dia sendiri yang minta aku tukar dan aturkan setiap hari dia melawat satu tempat, kecuali pada hari Jumaat.  Aku agak mungkin dia nak habiskan lawatan dengan cepat supaya dia boleh fokus kepada perkara lain.  Tapi letihlah badan kalau setiap hari keluar daerah.  Lebih-lebih lagi dalam keadaan cuaca panas sekarang.

            Disebabkan hendak sampai pejabat sebelum jam 7.30 pagi, aku tidak sempat bersarapan.  Irama keroncong dalam perut semakin kuat.  Elok pun kuat, biar si 1B3K ni boleh dengar.  Tapi bos hati kering ni bukannya tanya pun sama ada aku sudah bersarapan atau belum.  Dia bersandar sambil kepalanya dihalakan ke arah tingkap.  Bila sampai di Kawasan Rehat Tapah, aku buat keputusan sendiri.  Aku masuk ke kawasan rehat dan parkir kereta.

            “Saya belum sarapan.”  Bos 1B3K berpaling ke arahku.  Dia kelihatan letih.

            “Pergilah makan.  Tapi jangan lama.” 

Dia sudah bagi kebenaran jadi aku terus keluar.  Elok pun dia tidak ikut, bolehlah aku bersarapan dengan aman.  Aku makan sepinggan nasi lemak dengan segelas teh tarik.  Sambil makan aku hantar whatsapp kepada Kak Razia dan beritahu dia bos minta aku mengikutnya ke Ipoh.  Mesti Kak Razia terkejut nanti.  Aku juga minta Kak Razia periksa apa yang telah terjadi kepada Abang Di. 

            Masa berjalan balik ke kereta, aku singgah di kedai serbaneka dan belikan Bos 1B3K sebotol air mineral dan sepeket lozenges Fisherman’s Friend.  Bila sampai di kereta Bos 1B3K sudah terlelap.  Kasihan pula aku lihat dia begitu.  Aku masuk dalam kereta dan tutup pintu dengan perlahan-lahan supaya dia tidak terjaga.

            “Dah kenyang?”  Dia bertanya.  Agaknya dia sekadar memejamkan mata untuk berehat dan tidak tidur seperti yang aku sangkakan.

            “Alhamdulillah.  Ni saya belikan bos air dan ubat sakit tekak.”  Aku hulurkan plastik berisi sebotol dan sepeket Fisherman’s Friend kepadanya.  Bos 1B3K tenung aku sekejap sebelum mencapai plastik itu.  Dia sekadar memegang saja beg plastik, seperti tidak berminat dengan usaha aku membelikan dia air dan ubat sakit tekak.

            Dia batuk lagi.  Kali ni lebih kuat.  Aku rasa kasihan jadi aku tarik plastik dari tangannya, buka botol air mineral dan hulur kepadanya.  Dia ambil dan tanpa sebarang kata dia menggogok air dari botol.  Sementara dia minum aku ambil pula Fisherman’s Friend dan buka peketnya.  Aku suakan kepada bos.  Dia tidak ambil peket itu, sebaliknya dia memandang aku.

            “Suapkan.” 
           
Aku tak salah dengar kan?  Aku angkat mata dan pandang wajahnya.  Memang dia nampak letih.  “Tangan aku kotor.  Tolong suapkan.” 

            Ish mengada-ngadanya dia ni.  Setakat jari kotor sikit, takkan tak boleh ambil sendiri ubat tu?

  “Please.”  Katanya dengan lemah.  Matanya masih terarah ke wajahku.  Suap sajalah Fina, bukannya susah.  Hati aku berbisik.  Memang tak susah tapi aku tidak biasa.  Belum pernah aku suapkan ubat ke dalam mulut, melainkan mulut aku sendiri. 

Bos 1B3K batuk lagi.  Kali ni lebih teruk batuknya sampai dia tertunduk dan mukanya merah.  Aku ni walaupun mulut kadang-kadang laser, tapi hati aku baik.  Tak sampai hati pula aku tengok dia mcam tu.  Aku ambil sebiji lozenge dan suakan ke mulut Bos 1B3K.  Dia tidak buka mulut.  Aku angkat mata.  Dada aku berdegup laju sebaik saja pandangan kami bertaut.  Inilah yang paling aku tidak suka.  Aku tidak suka bila dada aku berdegup laju dan aku tidak suka bila dia pandang aku begitu.

Renungan matanya lembut, bagaikan meminta simpati dari aku.  Dia seolah-olah larut dalam khayalan ketika matanya leka menerawangi wajahku.  Ini bukan kali pertama dia berkelakuan begini maka aku yakin sebaik saja dia tersedar dari lamunannya akan ada kata-kata pedas yang meletus dari bibirnya.  Tapi sampai bila hendak terus merenung dan sampai bila tangan aku hendak memegang lozenge?  Maka aku sebut namanya.

            Dia bagaikan tersedar.  Matanya berkedip.  Dia dekatkan mulutnya dengan lozenge yang aku suakan.  Ketika aku suapkan lozenge ke dalam mulutnya, jari aku berlaga dengan bibirnya.  Belum pernah aku menyentuh bibir mana-mana lelaki.  Debaran dalam dadaku semakin kuat.  Pipi aku membahang. 

Rileks Fina, kau tersentuh bukan sengaja nak sentuh dia.  Hatiku berbisik.  Aku kalihkan muka dan terus pegang stering kereta.  Bertenanglah wahai dada, aku bisik dalam hati.  Aku turunkan gear tangan dan mula memandu.  Bos 1B3K masih memandang aku. 

Sweet.”  Kata Bos 1B3K.  Aku kerling ke arahnya.  Dia senyum.  Aku lega.  Nasib baik aku belikan dia Fisherman’s Friend perisa black currant.  Kalau beli yang original extra strong tu rasanya tak manis, berangin saja.




Urusan di Hotel Sri Ipoh selesai.  Hotel ini kecil jadi tidak perlu masa yang lama untuk melawatnya.  Lagi pun Bos 1B3K tidak memeriksa setiap bilik, hanya tiga bilik yang dipilih secara rawak.  Dia juga meninjau bilik mesyuarat, bilik jamuan, dapur dan lobi.  Selepas itu dia berbincang sekejap dengan Pengurus Hotel Sri Ipoh, Encik Adnan.  Bos bertanyakan apa-apa masalah yang ingin dibawa ke pengetahuannya.  Encik Adnan yang asalnya terkejut dengan kedatangan kami kelihatan selesa berbincang dengan bos.

            Aku melihat sisi berbeza Bos 1B3K hari ini.  Sikap bengkeng dan kerek yang aku biasa lihat di pejabat tidak langsung kelihatan hari ini.  Dia bersikap sangat profesional dan mesra dengan semua kakitangan, dari Encik Adnan hinggalah ke kakitangan bawahan.  Ketika menegur kesilapan, dia bercakap dengan nada yang elok.  Tidak sekali pun aku mendengar dia meninggikan suara.  Ketika memberikan nasihat dan pandangan, dia bercakap dengan merendah diri.

Dia juga menegur dengan ramah tetamu yang menginap di hotel.  Dia bertanyakan mereka adakah mereka selesa menginap di Sri Ipoh, adakah apa-apa aduan yang ingin mereka suarakan dan kepada yang check-out dia berpesan agar datang lagi.  Aku yakin mereka tidak menyangka lelaki kacak berkemeja kuning cair yang bercakap dengan mereka adalah sebenarnya pewaris rangkaian hotel dan resort milik Duta Holidays.  Aku hairan kenapa dia tidak berperangai begini bila di pejabat? 

            Selepas makan tengahari, kira-kira jam 1.30 kami bergerak meninggalkan Hotel Sri Ipoh.  Aku nampak riak keletihan semakin ketara di wajah Bos 1B3K.  Batuknya berkurangan sedikit, mungkin kesan dari ubat batuk yang diambil.  Encik Adnan yang prihatin sempat meminta pekerjanya membelikan sebotol ubat batuk dari farmasi yang berdekatan.  Selepas makan tengahari tadi Bos meneguk sesudu besar ubat batuk itu.  Mujur dia tidak suruh aku suapkan.

            Sama ada ianya kesan ubat batuk, atau akibat keletihan, Bos 1B3K terlelap sebaik saja aku mula memandu.  Kesesakan lalu lintas di waktu tengahari memperlahankan perjalanan kami.  Akhirnya setelah berjaya keluar dari bandar Ipoh, aku memandu ke arah lebuhraya. 

            Perkataan ‘Kuala Kangsar’ yang terpampang pada papan tanda membuatkan rindu terhadap emak, abah, dan ahli keluarga yang lain semakin membara. Sudah sebulan tidak berjumpa mereka.  Terbayang-bayang wajah Nabil Imran yang comel dan pipi Nur Zetty Aishah yang gebu.  Senyuman manis emak dan lawak abah bagaikan memanggil.  Aroma kek panas yang baru keluar dari ketuhar Kak Long bagaikan menggamit. 

            Aku kerling ke kiri.  Bos 1B3K tidur dengan lena.  Kepalanya terlentuk di tingkap kereta.  Satu idea melintas dalam benakku.  Bos perlu berehat.  Aku perlu berjumpa keluargaku.  Beranikah aku menanggung risiko akan dimarahi oleh bos nanti?  Aku tarik nafas dalam-dalam, baca Bismillahi rahmanirahim dan memandu ke arah Kuala Kangsar. 


Lebih kurang pada jam tiga petang, kereta comel Bos berhenti betul-betul di hadapan rumah abah.  Aku turunkan tingkap bahagian pemandu dan belakang, matikan enjin, buka pintu kereta perlahan-lahan dan tutup dengan perlahan-lahan juga.  Angin petang yang mendamaikan bertiup kencang.  Aku yakin angin nyaman ini akan menambahkan kelenaan bos.  Tidur lena-lena ya bos.  Saya minta dua jam saja.  Cukuplah untuk saya melepas rindu kepada orang-orang kesayangan saya.  

No comments:

Post a Comment