Tuesday 21 July 2015

AKU DAN 1B3K BAB 18

Assalam.  Selamat Hari Raya.  Isma mohon maaf kalau dalam sedar atau tidak, secara sengaja atau tidak, Isma ada mengguris hati sesiapa, sama ada melalui karya, melalui kata-kata atau perbuatan.

Maaf juga kerana lambat naikkan bab terbaru.  Sibuk dengan persiapan raya dan kerja-kerja di pejabat yang menimbun.

Jemput baca Bab 18.  Siapa ingat Naim Zakaria, hero #Saat Kau Lafazkan?  Bab 18 ada Naim.

Enjoy!


BAB 18

Emak terkejut melihat aku tetapi tetap memeluk dan mencium aku dengan gembira.  Emak tanya macam mana aku boleh berada di sini.  Aku ceritakan kepada emak yang aku sebenarnya dalam perjalanan balik ke KL, tetapi dek rindu yang tidak tertahan lagi aku memandu ke arah utara untuk singgah sekejap di kampung.  Aku tanyakan emak di mana abah.  Kata emak abah pergi mengambil buah sukun di belakang rumah Pak Amid.  Aku juga ceritakan kepada emak yang aku datang bersama bos. 

            “Lah, kenapa tak diajak bosnya masuk sekali?”  Emak bertanya sambil menuju ke pintu dapur.  Aku cubit tempe goreng yang bersembunyi di bawah tudung saji dan kerling ke emak.
           
            “Dia tengah tidur.”  Aku labuhkan punggung atas kerusi. 

            “Kesian dia.  Ajaklah masuk, suruh dia berehat dalam bilik Along.”  Emak berkata sambil berpatah semula ke meja makan.  Suruh si 1B3K tu berehat dalam bilik Along?  No way.  Tak naklah dia masuk rumah aku. 

Aku belum solat Zuhur jadi aku beredar ke bilikku selepas meneguk air sejuk yang aku ambil dari peti sejuk.  Sampai di bilik katil kesayangan bagai memanggil-manggil.  Apa lagi, aku baring sekejap di atas katil.  Aduh, sedapnya dapat baring di atas katil sendiri.  Lagi sedap bila dapat rangkul bantal peluk merangkap bantal busuk.  Alangkah bagusnya kalau aku dapat melelapkan mata sekejap.  Tapi kalau aku pejamkan mata, aku yakin aku akan terlena.  Silap-silap bos 1B3K yang terjaga dahulu.  Maka aku bangun dan bersolat.

            Usai bersolat aku pergi ke tepi tingkap untuk mengintai keluar.  Kereta comel Bos 1B3K masih di situ.  Tapi dari tempat aku berdiri aku tidak boleh nampak kelibatnya dalam kereta.  Tidak mengapalah, aku yakin dia masih lena.  Sudah alang-alang sampai di rumah, aku menukar pakaian.  Kemeja dan seluar aku gantikan dengan t shirt berlengan panjang dan jeans lusuh.  Hmm, barulah selesa.  Aku kenakan tudung dan berjalan ke dapur.

            Ketika berjalan ke dapur aku dengar suara abah di ruang tamu.  Aku berpatah balik, tidak jadi turun ke dapur sebaliknya berjalan ke ruang tamu dengan hati yang penuh rasa teruja kerana hendak berjumpa abah.  Sebaik saja aku nampak abah, aku terpempan.  Abah sedang berbual dengan dia!  Alamak, bila masa dia bangun?  Macam mana dia boleh dengan santainya duduk berbual dengan abah?  Aku dekati abah dan salam tangannya.  Kemudian aku cium tangan abah dan peluk abah.

            “Abah sihat?  Orang rindu sangat dengan abah.  Tu yang orang drive ke sini.  Kalau kena marah dengan bos pun orang sanggup asalkan dapat jumpa abah.”  Sengaja aku cakap begitu, dengan harapan Bos 1B3K tak marah aku.  Aku kerling ke arahnya.  Dia nampak tenang.

            “Abah sihat.  Kamu ni, ngape tak cakap nak singgah sini?  Lepaih tu ada ke patut dibiorkan bos kamu tidor dalam kereta?  Ngape tak diajak bos ni masuk sekali?”

            Aku tersengeh ke arah abah.   Begitulah yang biasa aku lakukan bila aku buat salah.  Kalau dulu masa kecil abah akan tarik hidung aku.  Sekarang kerja menarik hidung aku sudah diambil alih oleh Along.  Abah sekadar memandang aku tanpa senyuman tergaris di bibirnya.

            “Orang minta maaf.  Tadi orang tengok bos tidur lena sangat.  Orang tak sampai hati nak kejutkan bos.  Orang ingat lepas solat nak pergi tengok bos rupa-rupanya abah dah bawa bos masuk.”  Terpaksa aku bohong sunat.  Sebenarnya aku tidak ada niat langsung hendak pergi ke kereta meninjau keadaan bos.

            “Masa abah balik dari rumah Pak Mid tadi, abah terkejut bila nengok bos kamu ni terlentok dalam kereta.  Ingatkan pengsan.  Abah ketuk tingkap.  Kesian dia, terpinga-pinga bila terjaga.  Ish kamu ni, kalau nak bawak bos datang ke rumah, bagi tau le awei-awei.  Boleh mak kamu masakkan something special.

            Sengehan aku semakin lebar.  Alamak, rugilah tadi tak dapat tengok keadaan Bos 1B3K terpinga-pinga.  Aku kerling ke arahnya.  Rupa-rupanya dia sedang pandang aku.  Mata dia macam hendak bagi tahu dia sedang control macho tapi sebenarnya dalam hati dia tersimpan perasaan bengang terhadap aku.  Aku tayang gigi dan kemudian minta diri dan berlalu dari ruang tamu.



Salah satu sebab aku tidak mahu Bos 1B3K masuk ke rumah ialah abah aku terlebih peramah dan mesra.  Baru saja berkenalan dengan Bos 1B3K sudah dibawanya bos aku itu meninjau sekeliling kawasan chalet Teratak Khadijah.  Begitu jugalah yang abah buat kepada Nafiz ketika dia datang ke sini.  Kalau setakat membawa Bos 1B3K melihat sekeliling kawasan rumah, chalet dan homestay yang Along usahakan tidak mengapa.  Yang aku risaukan nanti abah akan bercerita macam-macam perkara tentang aku kepada Bos 1B3K.  Jangan nanti bos kenakan aku dengan maklumat yang abah berikan.

Sementara abah bawa dia, aku berborak di dapur dengan emak.  Kak Ida sudah balik jadi tidak dapatlah aku berjumpa dengan Lokman, Hafiz dan Zeti.  Kak Long ada di rumahnya, Along pula keluar.  Emak masukkan sukun goreng ke dalam bekas plastik. Aku capai sekeping sukun dan sumbat ke dalam mulut. Sedapnya makan sukun goreng, lebih-lebih lagi bila buahnya elok ranum. Kalau buahnya sudah lembik sedikit aku tak suka.

"Bawaklah ke belakang, boleh bagi bos kamu tu rasa." Ujar emak sambil memasukkan sedikit gula ke dalam mangkuk kecil.  Itu mesti untuk abah sebab abah suka makan sukun goreng cicah gula.  Aku masukkan bekas berisi sukun ke dalam bakul sambil dalam hati bertanya retikah Bos 1B3K makan sukun?

Kemudian aku bancuh kopi ‘o’ seperti yang emak suruh.  Abah dan emak memang suka minum kopi ‘o’.  Termos berisi kopi ‘o’ pun aku masukkan ke dalam bakul.  Selepas tu aku capai empat biji mug plastik dan sumbat dalam bakul.  Muat-muat saja semuanya dalam bakul kesayangan emak.

Aku jinjit bakul ke wakaf tepi sungai.  Dari jauh aku nampak kelibat Along, mesti dia baru baliklah tu.  Dia duduk di atas batu besar di gigi air.  Membuak rasa rindu terhadap satu-satunya abang kandungku, diiringi rasa hendak menyakat.  Aku letak bakul atas pangkin dan berjalan perlahan-lahan supaya Along tidak dengar derapan kakiku. Sampai di belakang Along aku paut kedua bahu Along dari belakang dengan sebelah tangan dan tutup matanya dengan sebelah tangan lagi.  Along meronta. Aku lepaskan bahunya dan cucuk pinggang Along. Aku pelik sebab Along tidak gelak. Sebaliknya dia terus meronta.  Tanganku yang menutup matanya berjaya diturunkan dan apabila Along berjaya memusingkan badannya, aku terpempan.

"B...b...bos!"  Akhirnya dengan bersusah payah berjaya juga aku keluarkan perkataan itu.  Dia diam sambil merenung tajam ke arahku. Pinggangku ditarik dan aku jatuh terduduk di atas pehanya.  Mata kami bertaut pandang. Ada debaran yang berdentum dalam dadaku.  Aku pegun melihat matanya. Dia juga kaku. Yang bergerak hanyalah bibirnya tetapi aku tidak mendengar apa-apa pun dituturkan.  Matanya melekat kuat dengan mataku dan tangannya melingkar utuh di pinggangku.   

Aku hendak minta bos lepaskan aku tapi yang keluar dari bibirku hanyalah perkataan ‘bos’.  Seperti yang pernah terjadi sebelum ini Bos 1B3K bagaikan tersedar dari khayalannya. Pinggangku dilepaskan. Hampir saja aku terjatuh maka secara spontan aku cepat-cepat paut lehernya.  Bos 1B3K tangkap lengan aku dan pegang dengan erat, seolah-olah mahu mengelakkan aku dari terjatuh.   Mata kami bertatapan lagi sebelum mata Bos 1B3K menerawang ke sekitar wajahku.  Aku rasa pipi aku panas.  Dada aku berdentam dentum dengan debaran.  Aku ingin tarik tanganku dari lehernya tapi tangan aku kaku.

“Bos… sosorry.  Saya ingat Along tadi.”  Akhirnya dengan seribu kepayahan berjaya juga aku bersuara.  Bos lepaskan lengan aku.    Satu suara melaungkan nama aku dengan keras  dari belakang.  Bila aku berpaling, Along sedang memandang sambil menghampiri kami.  Mukanya kelat sambil matanya bergilir memandang aku dan Bos 1B3K.  Aku cepat-cepat bangun.  Dari riak wajah Along aku tahu aku bakal menghadapi satu situasi yang sukar.

"Astaghfirullahal adzim! Fina! Kamu buat apa ni? Ni jantan mana yang buat tak senonoh dengan kamu ni?"  Along berdiri sambil mencekak pinggang.  Along tayang muka garang dengan dahi berkerut.  Cepat-cepat aku depakan tangan ke arah Along, menghalangnya dari mendekati Bos. 

"A... Along, ni… ni bu… bukan jantan.  Ni bos orang. Bos ni a... abang saya."  Aku gugup dan risau. Janganlah Along fikir yang bukan-bukan. Dari cara Along memandang kami, aku rasa dia tidak percaya dengan apa yang aku katakan.  Aku dekati Along dan bersalam dengannya. Bos 1B3K pun menghulurkan tangannya untuk bersalam.  Along sambut tangan bos sambil memberikan pandangan tajam terhadap Bos 1B3K.

"Bukan kah bos kamu perempuan?"  Along bertanya.

"Yang perempuan tu Ms Tan, bos betul di bahagian akaun. Yang ni... sementara waktu… orang jadi Pembantu Encik Rifqi."

Dari gaya Along memandang aku tahu dia masih belum berpuas hati dengan penjelasanku.  Jadi aku ceritakan dari mula sehingga bagaimana aku boleh terpeluk Bos 1B3K. Aku mengaku aku salah kerana menyangka Bos 1B3K adalah Along. Macam manalah aku tak salah sangka, t-shirt yang tersarung di badan Bos 1B3K dan seluar paras lutut yang dipakainya milik Along.

"Macam mana Bos boleh pakai baju tu?" Aku bertanya sambil memandang ke arahnya.

"Abah yang bagi." Datang satu suara dari belakang.  Aku berpaling dan mataku melekat pada wajah Abah yang sedang meghampiri kami sambil berpegangan tangan dengan emak.

"Tadi Encik Rifqi ni kata dia nak mandi sungai tapi tak bawak baju.  Abah ambik pakaian Naim dari ampaian, bagikan pada Encik Rifqi ni." Abah menjelaskan.  Hmmm...jadi abahlah puncanya aku terpeluk Bos 1B3K. 

"Udah le tu. Moh kita minum.”  Emak pula bersuara.  Terima kasih emak kerana meredakan suasana. 

"Marilah Rifqi.  Naim jom minum sekali.  Fina pergi panggil Kak Long." Abah mempelawa.  Bos 1B3K kelihatan teragak-agak.  Aku rasa dia takut dengan Along.  Along mengalih pandangannya ke arah Bos.  Aku risau, takut kalau Along marah bos kaw-kaw.  Along ni bukan boleh percaya sangat.

"Fina."  Along memanggil ketika aku hendak melangkah.  "Jaga sikit perangai tu. Jangan dibuat macam tadi.  Kamu tau kan apa hukumnya bersentuhan dengan lelaki yang bukan muhrim kamu?"  Alahai Along ni, kot ya pun nak bersyarah, buatlah kejap lagi.  Aku segan dekat Bos 1B3K.  Sudahlah terpeluk dia, kena marah pula depan dia.

"Tau. Orang minta maaf, bukannya orang sengaja.  Kalau orang tau itu bukan along tak adalah orang paut dari belakang."  Aku menjawab dan terus berjalan menghala ke bukit yang di atasnya terbina rumah Along.  Nanti aku nak luahkan perasaan kepada Kak Long.  Macam-macam perasaan yang ada dalam dada aku sekarang.  Malu, geram, bengang dan entah apa-apa lagi.

Aku sekadar dapat berbual dengan Kak Long sekitar setengah jam.  Sempatlah aku bercerita bagaimana aku boleh berada di kampung ketika ni dan apa yang terjadi di tepi sungai tadi.  Sedang rancak berbual, Nabil terjaga.  Terus aku dokong dia dan cium pipi dia puas-puas.  Selepas itu aku bawa dia turun ke sungai.  Kak Long suruh aku turun dulu kerana dia hendak menyarung tudung. 

            Ketika aku melintas batu besar yang diduduki oleh Bos 1B3K, aku nampak dia sedang berendam dalam sungai.  Air sungai yang mengalir deras nampak macam sangat menyegarkan.  Bos 1B3K kelihatan seronok berendam dalam air.  Aku teringat dia batuk.  Kan tak elok kalau main air masa batuk?  Nanti dari batuk boleh merebak ke selsema, sakit tekak dan demam.

“Bos!”  Aku laungkan namanya.  Dia memandang ke arahku.  “Tak elok berendam lama-lama.  Bos tu batuk, nanti dapat selsema pulak.”  Habis melaung aku terus berjalan ke arah wakaf.  Sampai di wakaf Along sambung berleter pasal kejadian aku peluk Bos 1B3K.  Apa lagi pilihan yang ada, tadah telinga sajalah.

“Bos kamu tu pun Along dah warning.  Kalau dia ambil kesempatan, bagi tau Along.”

            Mencerlung mata aku bila dengar Along cakap begitu.  Apalah Bos 1B3K fikir pasal keluarga aku nanti?  Yang si bapa terlebih ramah, yang si abang terlebih garang.  Jadi bahanlah aku di pejabat nanti.  Along jegilkan mata dia kepadaku, menandakan jangan ditegur perbuatannya.  Aku mencebik.

            “Kamu ni Naim, adik tu baru sampei udah kamu leterkan.  Kan dia dah kata tadi dia terpeluk bosnya sebab ingatkan bosnya tu kamu.  Saiz badan kome nampak lebih kurang je.  Fina tu nak menyakat kamu tadi.”  Abah membela aku.  Emak sekadar tersenyum sambil menarik Nabil dari dokonganku.

            Aku ambil sekeping sukun dan berpaling semula ke arah sungai.  Ketika itu juga Bos 1B3K sedang berjalan ke arah kami.  T shirt Along yang agak sendat dan basah melekat di badan bos, menampakkan dadanya yang bidang.  Dada aku berdegup lagi tatkala mata aku melurut ke dadanya.  Ish, apahal jantung ni asyik berdegup laju?  Yang mata ni pula, banyak benda lain boleh dipandang kenapa dadanya yang aku tenung?

            Aku gigit sukun tapi bila aku hendak kunyah sukun itu, otot-otot rahangku bagaikan kaku.  Bos 1B3K semakin menghampiri kami.  Dia membelok ke arah chalet dan menghilang dalam chalet .  Fuh!  Lega.  Tiba-tiba aku sudah boleh kunyah sukun.


            “Abah ajak bos kamu tu makan malam di sini sebelum balik.”  Kata abah.  Sukun yang aku telan terasa tercekik di kerongkong.  Kan dah kata tadi, abah aku terlebih ramah dan terlebih mesra.

No comments:

Post a Comment