Sunday 27 September 2015

AKU DAN 1B3K BAB 24

Assalam, maaf ya lambat update.  I the very, very the busy.
Harap suka bab ini.  Selamat membaca dan jangan lupa komen ya.


BAB 24

Minggu ketiga aku bekerja sebagai pembantu peribadi Datin dan Bos 1B3K.  Hari ini hari Rabu.  Sudah dua hari Bos 1B3K tidak masuk pejabat kerana melawat Hotel Sri Pahang pada hari Isnin dan semalam katanya dia ke Kuala Selangor.  Aku rasa pelik sebab sebelum ini aku jadi mangsa dan terpaksa gunakan Azira untuk buat dia pergi Kuala Selangor.  Lagi pun Kuala Selangor tidak termasuk dalam agenda semalam.  Datin pula seperti biasa hanya berada di pejabat dari jam 9.30 pagi ke 12.30 tengahari.

            Dua hari tanpa Bos 1B3K di pejabat adalah hari-hari yang menyenangkan dan produktif.  Slide untuk ceramahnya di UITM sudah aku siapkan.  Kertas cadangan pemilihan dan penawaran kontrak hiasan dalaman Sri Selangor yang disediakan oleh Suleyman sudah aku baca dan ringkaskan.  Seperti yang aku jangka, Suleyman mencadangkan Azira sebagai juruhias dalaman.  Kertas-kertas laporan dan cadangan dari pelbagai jabatan untuk Mesyuarat Pengurusan minggu hadapan sudah aku kumpulkan.  Cek-cek yang perlu ditandatangani oleh Bos 1B3K dan Datin sudah aku susun dalam folder beserta dengan baucer bayaran.  Jadual Bos 1B3K untuk bulan depan juga sudah siap.

            Seawal pukul lapan pagi dia sudah sampai.  Pukul sembilan dia bermesyuarat dengan Ms Tan.  Lama mereka berbincang, dekat satu jam.  Satu perkara yang aku perasan, Ms Tan tidak pernah ke marah dengan Bos 1B3K.  Lepas itu dia suruh aku panggil Encik Suleyman. Hah, yang ini terbalik.  Asyik kena marah saja.  Tu, baru saja dia keluar bilik Bos 1B3K dengan wajah cemberut.  Suara bos pun bukan main tinggi lagi bila dia marah Suleyman. 

Aku ketuk pintu dan masuk ke dalam.  Dia sedang tekun meneliti dokumen-dokumen yang aku serahkan pagi tadi.  Aku nampak semua cek sudah ditandatangani.

“Cantik bunga.”  Komen itu dibuat dengan suara yang mendatar.  Aku tidak tahu adakah ia satu pujian, teguran atau sindiran.  Wajahnya tidak diangkat.  Aku letakkan folder plastik atas mejanya.

Not from Nafiz, obviously.”  Eh, mana dia tahu?  Dia ni ada sixth sense ke?  Ish, tak kanlah.  Orang malas solat mana boleh dapat kelebihan tu.  Aku abaikan saja kata-kata dia dan terus tarik kerusi di hadapannya dan duduk.

“Bos saya nak discuss pasal slide untuk presentation di UITM.  Saya dah…”

“Siapa bagi bunga?”  Dia pintas ayat aku.  Matanya masih tunak di atas dokumen. 

“Kawan.”

“Lelaki?”  Dia menulis sesuatu di atas kertas yang dibacanya.

Yes.”  Kali ini baru dia angkat muka.

“Habis Nafiz macam mana?”  Berkerut dahi aku dengar soalan itu.

“Yang bagi bunga tu kawan sajalah.  Dah kenal lama sejak di uni.”

“Tentu ada sebab dia bagi bunga.  Dia nak mengorat kau?”

Aku pandang dia dengan rasa pelik yang memenuhi minda.  Kenapa dia berminat sangat dengan bunga-bunga yang aku dapat? Aku sendiri pun tidak berminat walaupun jambangan bunga daisy yang Roy hantar semalam dan bunga violet yang Roy hantar pagi tadi adalah antara bunga yang aku suka. 

“Kau minat dengan Nafiz kan, kenapa layan lelaki lain?”  Ada nada tidak suka dalam suara Bos 1B3K.  Kenapa ya?  Aku rasa sebab dia sukakan Nafiz.  Aku tengok masa di Rumah Umi Sarah hari tu, dia berbual mesra dengan Nafiz.  Baguslah kalau dia rapat dengan Nafiz, nanti aku boleh minta Nafiz nasihatkan dia supaya jangan prejudis dengan wanita yang bertudung.

“Saya kawan saja dengan dia.  Dah kenal lama sejak di universiti.  Kalau saya nak bercinta dengan dia, dari dulu lagi dah buat.”

Dia tunduk semula, menulis sesuatu atas laporan di hadapannya dan sambung membaca.  Peliklah perangai dia hari ni.  Apa terjadi dalam tempoh dua hari dia tidak masuk pejabat sampaikan tidak ada kebengkengan, kekerekan dan kekurang ajaran dalam tutur kata dan bahasa tubuhnya?  Muka dia pun tidak kelat. 

"Err... Bos... slide ni, saya dah masukkan pointers yang bos nak.  Tapi saya rasa terlalu panjang… too wordy.  Mungkin kita patut ringkaskan dan letak bullet points saja."  Aku suakan plastic folder berisi slides yang sudah aku cetak untuk dia semak.

"Email to me.  I'll clean it up and finish it."  Hati rasa lega bila telinga mendengar jawapannya.  Bibir pun gembira sampai koyak senyuman tapi sekejap saja sebab bila mata aku melekat dengan matanya, jantung aku bagaikan hendak melompat dari tingkat sepuluh Wisma Duta.  Alahai, kenapa dia pandang aku macam tu?  Renungan matanya sama seperti ketika aku menyuapkan lozenge ke mulutnya minggu lepas.  Tak boleh jadi ni, baik aku blah dulu.  Tapi ketika aku hendak berdiri, bos bersuara.

"Sebenarnya masa kita pergi majlis Azwan, itulah kali pertama daddy keluar.  Sebelum ni dia hanya keluar untuk pergi check-up dan fisio.  A..aku…aku…"  Eh apasal si bengkeng ni tergagap pulak?  Aku tak jadi berdiri. 

“Aku...aku nak cakap terima kasih for your willingness to go to Azwan's wedding with us.  We didn't want to inconvenient you but we had no choice.  Daddy refused to go unless you came with us.  You've been nice to daddy.  He likes you.” 

Alahai, itu saja yang dia nak cakap.  Punyalah siksa sampai tergagap-gagap.  Tapi bila cakap dalam Bahasa Inggeris lancar pulak.  Dasar kerek!  Orang berbudi, kita berbahasa.  Walaupun aku tak berapa berkenan dengan dia, aku hargai ucapan terima kasih dia.  Lebih-lebih lagi bila dia ni bukan jenis yang murah dengan perkataan terima kasih.  Rasa-rasanya, sudah masuk minggu ketiga aku bekerja dengannya, inilah kali pertama dia ucap terima kasih.

"Sama-sama.  Saya tak anggap pun perkara tu menyusahkan saya."

Matanya masih tunak melekat di wajah aku.   Jantung aku berdegup laju semula.

"Satu lagi aku nak bagi tau kau...kau...kau..."   Tiga kali 'kau' lepas tu dia diam. 

"Cakap orang putih sajalah bos!"  Oops, terkeluar ayat tu, dengan suara yang tinggi pulak.  Dia senyum.  Tak tahulah kenapa dia senyum.  Yang aku tahu senyuman tu cantik.  Sama macam senyuman yang dia bagi masa aku pesan macam-macam sebelum dia beredar dari rumah abah minggu lepas. 

Bos 1B3K tarik nafas dalam-dalam dan selepas tu berkata, "you were stunningly beautiful last Saturday."

Jeda.  Aku pandang dia, dia tenung aku.  Dalam masa tiga hari dua orang lelaki menuturkan perkataan yang sama kepada aku.  Kalau masa Roy bercakap kelmarin aku terkedu sebelum ketawa terbahak-bahak, dengan Bos 1B3K lain pula jadinya.  Aku rasa pipi aku panas dan kalau aku tak pegang dada aku, jantung aku boleh melompat keluar dek degupan yang teramat kuat.

5 saat, 10 saat, 15 saat dan akhirnya aku kembali ke realiti.  Tak mungkin dia akan puji aku.  Ini mesti ada niat tersembunyi.  Aku berikan senyuman semanis gula-gula kapas.  Manis, tapi rasanya cepat menghilang bila gula-gula kapas mencair.

“Perempuan pakai tudung memang cantik bos.  Lebih-lebih lagi yang namanya Safinatun Najah. Not just last Saturday, but all the times.”  Aku berdiri, tolak kerusi dan berpaling untuk keluar.  Tak sanggup aku berada lebih lama dalam pejabat dia sebab walaupun aku cuba berlagak selamba, sebenarnya jantung aku masih berdegam degum.




Buka tingkap hati untuk Roy.  Itu nasihat mama yang aku pegang.  Aku fikir apa salahnya aku beri peluang kepada Roy.  Mana tahu, mungkin dia lebih baik daripada Nafiz.  Maka aku terima pelawaan Roy untuk menemaninya menghadiri majlis makan malam pelanggan firmanya. 

Aku sampai di Hotel Royale Chulan tepat jam 7 petang.  Roy yang segak mengenakan sut hitam dengan kemeja berwarna kuning mentega dan tali leher berwarna ungu terung sudah menantiku di lobi.  Aku terkedu apabila memandang Roy.  Bukan kerana dia sangat tampan, tetapi kerana pakaiannya dan pakaian aku langsung tidak sepadan.

“Hai sayang,” Roy menegur tapi aku balas dengan memberi salam.  Roy jawab salam aku.

“Kau tak cakap pun ni majlis formal.  Pakaian aku tak sesuailah Roy.”  Memanglah tidak sesuai langsung.  Seperti biasa aku berseluar panjang dan blaus lengan panjang.

“Jangan risau sayang.  Aku dah sediakan segalanya untuk kau.  Ini kunci bilik.  Naik atas, bersiap dan turun balik.  Setengah jam cukup kan?”

Aku pandang Roy dengan rasa tidak percaya.  Kalau tadi aku terkejut dengan penampilannya, sekarang aku terkejut bila mengetahui dia sudah menyediakan pakaian untuk aku.  Dan lima minit kemudian bila aku sampai ke bilik bernombor 718, aku terkejut untuk kali ketiga.

Sepasang baju kurung moden berwarna kuning mentega yang dihiasi dengan sulaman berwarna ungu lembut di hujung lengan dan baju, serta sehelai selendang berwarna ungu terung sudah dihamparkan di atas katil.  Warna pakaian aku dan Roy sama.  Aku yakin dia memang merancang semua ini.  Pandangan aku berkalih ke arah meja konsul.  Pencuci muka, krim pelembap, berus dan ubat gigi serta minyak wangi elok tersusun di atas meja.  Semua barang-barang itu memang dari jenama yang aku gunakan.  Aku terpempan. 

Walau pun Roy beri aku setengah jam, aku ambil masa 40 minit kerana aku tunaikan solat Maghrib sebelum turun ke lobi.  Hati rasa lega kerana sudah bersolat.  Tidak perlulah aku tinggalkan majlis yang sedang berlangsung untuk pergi bersolat.  Roy suakan lengannya kepadaku.  Aku faham dia mahu aku paut lengannya dan berjalan beriringan masuk ke dalam dewan.  Tak naklah!  Lantas aku menggeleng.

It’s okey.  Aku faham.  Aku sengaja nak uji kau.  I am glad you remain the same Fina that I felt in love with when we were in uni.”  Roy hadiahkan aku senyuman.  Kalaulah gadis-gadis yang meminati Roy di universiti dulu nampak senyumannya sekarang, boleh jadi mereka pengsan.   

Kami berjalan beriringan menuju grand ballroom.  Semakin kami menghampiri dewan, aku terpandang seorang lelaki yang aku kenali.  Dia berdiri beberapa kaki dari pintu masuk dan sibuk bersalam dan menyapa tetamu yang hadir.  Jantungku berdegup pantas.  Ya Allah, kenapa mesti aku jumpa dia di sini?

Langkahku terhenti.  Aku rasa hendak pusing balik.  Tapi bolehkah aku berbuat begitu?  Apa kata Roy nanti? 

“Kenapa Fina?”  Roy yang dua tapak mendahuluiku bertanya sambil berpaling.

“Tak… tak ada apa-apa.”

“Kenapa muka kau pucat?”  Roy menghampiriku dan merenung wajahku.  Jantungku masih berdegup laju, kakiku terasa berat, mukaku pucat dan sebenarnya aku rasa dadaku ketat dan susah hendak bernafas.  Ya Allah, bantulah aku untuk bertenang. 

“Fina.”  Kali ini ada kegusaran dalam nada suara Roy.  Aku mesti kuatkan semangat.  Aku tak boleh malukan Roy.

“Aku okey Roy.  Penat sikit.  Tadi banyak kerja dan tak sempat lunch.  Sebab tu agaknya kepala ni rasa pening sikit.”  Aku berbohong.  Bukanlah aku suka dan biasa berbohong.  Tapi untuk kali ini aku terpaksa.

“Kita masuk sekejap.  Lepas makan kita terus balik, tak payah tunggu sampai dinner ni habis.  Don’t worry, I will take care of you.”

Aku mengangguk.  Roy suakan lengannya.    Aku tarik nafas dalam-dalam dan paut lengan kekar Roy.  Kami sambung berjalan ke arah ballroom.  Tenanglah hati, jangan goyah.  Dia tak akan ganggu kau Fina. Aku berbisik kepada diriku sendiri.  Ya Allah lindungi aku.  Aku berdoa dalam hati. 

"Roy!  Thank you for coming."  Dia menyapa Roy sambil tersenyum.  Mereka bersalaman.  Roy mengucapkan terima kasih kerana menjemputnya ke majlis itu.

"Dato’, kenalkan… my sweet heart, Safina.”

Dia berpaling ke arahku.  Aku kuatkan genggaman pada lengan Roy.  Rileks Fina, rileks.  Jangan takut.  Hati aku berbisik sambil aku cuba maniskan wajah.

“Safina, what a small world.”  Dia berkata sambil mempamerkan senyuman gatal yang memang sudah jadi trademarknya bila berhadapan dengan perempuan.

“Dato’ kenal Safina?”

"Of course, ex-staff saya ni.  You have good taste Roy.”  Dia gelak.  Roy pun gelak.  Hati aku sakit.  Jantung aku berdegup lebih laju.  Dalam suasana berhawa dingin, aku sebenarnya berpeluh.  Mujurlah ada tetamu lain yang tiba, kami terus masuk ke dalam dewan dan dibawa ke meja kami.  Syukurlah meja kami letaknya jauh dari meja utama.

"Bila dia dapat Dato’?"  Aku menyoal Roy sebaik saja kami duduk. 

"Few months ago.  He is my biggest client."  Jawab Roy dan dia terus bercerita.  Kata Roy sudah tiga tahun pelanggannya itu menjalankan perniagaan membekal peralatan dan jentera pembinaan.  Dari ceritanya aku faham bahawa Roy mengkagumi pelanggan terbesarnya itu.  Kata Roy ketika syarikat lain meragui kemampuan firma Roy, dia pula sebaliknya dan tanpa ragu menggunakan syarikat Roy untuk perkhidmatan audit dalaman. 

Perbualan kami terganggu apabila rakan kongsi Roy tiba.  Seorang lelaki yang berumur awal empat puluhan bernama Idris diperkenalkan kepadaku.  Idris membawa isterinya yang diperkenalkan kepadaku sebagai Heliza.  Hatiku merasa sedikit lega apabila Heliza duduk di sebelah kiriku.  Di sebelah kanan Roy mengapitku.  Aku berbual dengan Heliza.  Wanita yang aku rasa berumur lewat tiga puluhan itu sangat cantik dan ramah.  Berbual dengannya membantu menyingkirkan rasa cemas dan gusar dari hatiku.  Tidak lama kemudian seorang lagi rakan kongsi Roy tiba. Aku diperkenalkan pula kepada Ramesh Ramayah dan pasangannya Cynthia Moorthy.

“Wah, Roy sudah ada girlfriend!  Baguslah.  Kalau tidak, kami semua berdua dia seorang solo.”  Ramesh berkata sebaik saja dia duduk.  Yang lain-lain mula mengusik.  Idris bertanya bila kami akan mendirikan rumah tangga. 

“Malam ni.  Saya dah bawak mas kahwin siap-siap.  Habis function ni kami pergi nikah.”  Roy menjawab dengan selamba.  Kalaulah boleh, aku akan cubit Roy kuat-kuat, macam yang aku selalu buat kepada Along.  Sudahlah memandai memperkenalkan aku sebagai kekasihnya, dia bergurau pula pasal nikah.

"Eloklah tu Roy.  Jangan tunggu lama-lama, nanti dikebas orang.”  Ramesh berkata.

"Amboi Roy, gatalnya… tak sempat-sempat nak menikah."  Heliza mencelah.    

"Dah lama saya tunggu dia, rasa dah tak sanggup nak menunggu lagi."  Sekali lagi Roy menjawab dengan selamba.  Kalau ikut hati aku hendak saja aku jawab bukan masalah aku.  Aku tidak pernah suruh dia tunggu aku.  Tapi aku diam saja.  Perbualan mereka terhenti apabila empat orang kakitangan senior mereka tiba serentak.  Sama seperti tadi, Roy memperkenalkan aku sebagai kekasihnya.  Perbuatan Roy merisaukan aku.  Macam mana nanti, kalau apa yang dihajatkannya tidak tercapai?

Makanan dihidangkan tidak lama kemudian.  Aku makan dengan penuh seleran kerana aku memang gemarkan makanan Cina.  Setengah jam kemudian, ketika pengacara majlis mengumumkan acara berikut, iaitu ucapan dari Dato’ pemilik syarikat, jantung aku berdegup laju semula.  Rasa cemas dan takut tiba-tiba datang walaupun aku tahu tidak ada apa yang perlu aku takutkan.  Ya Allah, kenapalah payah untuk aku bertenang?  Aku meminta diri untuk ke tandas.  Aku tidak mahu terus berada dalam dewan majlis.

“Fina!”  Satu suara memanggilku ketika aku hendak masuk dalam bilik air.  Aku angkat kepala.

“Cik Azira.  Buat apa kat sini?”  Aku hulurkan tangan untuk bersalam dan hadiahkan senyuman.

I attend majlis syarikat Crane and Crates.  You?”  Maknanya dia menghadiri majlis yang sama dengan aku.

“Saya pun di majlis tu.”

Oh really?  You datang dengan siapa?”

“Kawan.  Syarikat dia beli meja di majlis tu jadi dia ajak saya.  Syarikat Cik Fina pun beli meja ke?”
           
“Oh tak, saya dapat jemputan untuk dua orang, jadi saya ajak Rifqi.  Saya pergi dulu ya.”  Dia senyum dan berlalu pergi.  Aku melangkah masuk ke bilik air.  Terfikir pula aku tidak nampak bos dan Azira tadi.  Mungkin mereka sampai kemudian atau lebih awal.  Lagi pun dewan majlis itu besar, mana mungkin aku nampak semua tetamu yang hadir.

Selepas keluar dari tandas aku berjalan ke arah dewan dengan hati yang berat.  Pertama kerana aku tidak mahu bertembung dengan dia lagi.  Kedua kerana aku rimas dengan cara Roy melayan aku.  Dia bersungguh-sungguh melayan aku sehinggakan setiap makanan disendukkan ke dalam piringku dan setiap kali aku habis makan dia akan bertanya apakah cukup makanan untuk aku.  Dia juga sentiasa menjenguk cawan berisi teh cina dan meminta isian semula sebaik saja aku kosongkan cawan aku.  Aku rasa seperti Roy melayan budak berusia lima tahun.

Hati yang berat seperti hendak gugur apabila mataku menangkap kelibat dia.  Aduh, kenapa mesti dia berada di luar dewan, betul-betul di hadapan pintu masuk?  Dan kenapa mesti Bos 1B3K berada dengannya?  Aku cepat-cepat berpaling, berjalan ke arah lif dan naik ke bilik 718.  Aku keluarkan telefon bimbit dengan niat hendak memberitahu Roy aku tidak sihat dan terpaksa balik ke bilik.  Satu pesanan dari Bos 1B3K sudah berada dalam peti Whatsapp.

+ Bila aku kata perempuan bertudung hipokrit, kau marah.  Tapi malam ni kau sudah buktikan kepada aku, kau memang hipokrit dan gatal.

            Menyirap darah aku selepas aku baca pesanan itu.  Rasa geram, bengang dan yang sewaktu dengannya memenuhi ruang hati.  Tak habis-habis si 1B3K ni mengutuk perempuan bertudung. 


Ya Allah, kau balikkan hati bos aku yang bernama Irsyad Rifqi agar dia menyukai perempuan bertudung.  Semoga si 1B3K jatuh cinta dan bertemu jodoh dengan seorang perempuan bertudung.  Amiiin.

No comments:

Post a Comment