Friday 11 September 2015

AKU DAN 1B3K BAB 23


Aku ketawa terbahak-bahak.  Aduhai lucunya.  Dari dulu sampai sekarang Roy tetap sama, sentiasa menghiburkan dengan jenakanya.  Perut sudah kenyang diisi dengan grilled black pepper rib dan choc mud pie.  Hati pula sudah terhibur dengan cerita kelakar dan gelagat selamba Roy.  Bila aku berhenti ketawa, Roy sedang bersandar di kerusi.  Lengannya dilipatkan di atas dada dan matanya tunak memandang aku.  Senyuman di bibirnya sudah lenyap.

What?”  Aku angkat kening.  Tiada reaksi dari Roy.  Dia masih begitu.  Tapi matanya… ada sesuatu dalam cara Roy memandang aku yang membuatkan jantung aku mula meningkatkan tahap kelajuan denyutan.

“Roy.”  Barulah dia merendahkan matanya.  Dia menelan liur dan menarik nafas.  Lengan sudah berkalih tempat dari dadanya ke atas meja.  Tubuhnya dibawa rapat ke meja.

            “You are so stunningly beautiful Fina.”  Huh?  StunningBeautiful?  Biar betul si Roy ni.  Aku pakai jeans dengan t-shirt dan cardigan saja.  Tudung pula, macam biasalah tudung Syria saiz M.  Memang aku sudah sediakan pakaian itu untuk dipakai  bila pergi mengagihkan makanan kepada orang gelandangan bersama dengan Nafiz.  Tapi disebabkan Nafiz tak jadi pergi, last minute aku balas whatsapp Roy dan beritahu boleh makan malan dengannya. 

“Kau cakap apa Roy?  Stunningly beautiful?  Ni nak puji ke keji?”  Aku ketawa.

“Fina, I’m serious.” 

Yeah, you’re seriously funny Roy.  Dari zaman universiti sampai sekarang lawak kau tak pernah menghampakan.  Sepatutnya kau masuk Raja Lawak.  Mesti boleh menang.”  Kataku dalam ketawa yang masih bersisa.  Roy buat muka cemberut.

“Zaman universiti…”  Ayat tergantung Roy buat dahi aku berkerut.  "You still remember the good old days in campus?”

"Of course.  Mana boleh lupa.  Kau saja yang lupakan kawan-kawan.  Lepas grad mana ada kau contact aku.  Mentang-mentanglah aku ni junior.”

“Kalau aku contact pun, kau bukannya layan aku.”  Tiba-tiba ada nada sayu dalam suara Roy.  Matanya direndahkan.

“Roy.”  Dia tetap tidak mahu pandang aku.  Eh kenapa Roy ni? 

I miss you Fina.”  Okey, dia rindukan aku.  Merindui kawan lama adalah perkara biasa bagi aku.  Tapi bila si Roy yang sentiasa ceria dan selamba tiba-tiba berubah mood, itu luar biasa.

“Aku pun rindukan kau dan kawan-kawan yang lain dan jangan cakap aku tak layan kau.  Kalau kau contact aku, tentu aku layan.” 

            “Can we be close again, like the good old days?”  Kali ini baru Roy angkat muka.  Aku pantas mengangguk.  “Can we be more than friends?”  Kali ini aku terkedu.  Apa maksud Roy lebih daripada kawan? 

            “I have liked you since we were in uni.  Tapi masa tu aku ada tanggungjawab besar.  Aku mesti habiskan pengajian, balik Malaysia dan dapatkan pekerjaan yang bagus.  Jadi aku tak berani cakap apa-apa.  But I’ve been watching you, admiring you, missing you.  Dari Naani aku tau pasal kau.  Now, financially I am stable.  Barulah aku boleh fikir pasal bercinta… cari pasangan hidup… settle down.”

            Jantung aku bagai dipalu bertubi-tubi bila Roy bercakap begitu sambil matanya tunak melekat di wajahku.  Tidak pernah aku tahu Roy meminati aku sebab macam yang dia katakan, dia tidak pernah suarakan perasaannya kepadaku.  Di universiti dulu Roy memang salah seorang senior dari Malaysia yang dihormati oleh pelajar-pelajar junior.  Roy rajin belajar dan memang aku tidak pernah dengar pasal dia bercinta dengan mana-mana pelajar.

            Roy juga sangat baik, peramah dan berkarisma.  Dia selalu menolong pelajar-pelajar junior yang perlukan masa untuk menyesuaikan diri dengan suasana di negara asing dan bila mereka perlukan bantuan.  Roy juga sering jadi jurucakap kalau kami perlukan apa-apa bantuan dari pihak universiti mahu pun pihak kedutaan.  Seingat aku walaupun aku tidak pernah dengar pasal Roy bercinta semasa di kampus, aku tahu ada 2, 3 orang gadis dari batch aku yang meminatinya.

Will you be my girlfriend, Fina?”  Terpempan.  Terkedu.  Terkesima.  Untuk lebih kurang 10 saat.  Lepas itu aku ketawa.  Bila Roy buat muka cemberut semula baru aku sedar dia tidak melawak.  Terus ketawa aku mati.

            “Ni serius ke ni?”

            “Of course.”

            “Why me, Roy?” 

            “Why not?  You are beautiful, fun, witty, easy-going.  Aku sentiasa gembira bila dengan kau.  Lagi pun kita berdua ada persamaan.  Kau… aku, kita selamba.  Aku suka gadis yang selamba dan berani macam kau.  Aku suka kau.”

            Aku renung wajah lelaki bernama Rosman Zainal Abidin, cuba mencari kejujuran dan keikhlasan dari sinar mata dan riak wajahnya.  “Seingat aku, masa di uni dulu kita tak pernah keluar berdua.  Kau tak pernah tunjuk or at least… hinted.”

            “Siapalah aku dulu Fina.  Aku anak orang susah.  Dapat belajar di luar negara dengan tajaan.  Fokus aku hanya nak belajar, lulus dengan cemerlang dan dapat kerja.  Had I approached you then, would you accept me?  I had nothing to offer.  Sekarang, barulah aku nak fikir soal cinta.  Dan aku nak bercinta dengan gadis yang aku minati dalam diam, sejak dulu.  Aku tahu kau tak ada boyfriend.

Aku kehilangan kata-kata.  Hanya mampu merenung jejaka tampan yang mengharapkan sesuatu dari aku.  Sungguh aku tak menyangka pertemuan malam ini akan berakhir dengan lamaran dari Roy.  Lamaran untuk menjadi kekasihnya, bukan isteri.  Itu yang aku hairan.  Kenapa tak ajak aku kahwin terus? 

            “Fina.”  Roy memanggil dengan lembut. 

            “Bagi aku masa Roy.” 

Roy senyum.  Harus aku akui senyuman Roy sangat cantik.  Masa di universiti dulu aku tidak pernah kategorikan Roy sebagai kacak.  Penampilannya biasa-biasa saja.  Tapi sekarang dia bukan saja kacak, malahan stylo.  Rambutnya tersisir rapi, nipis di sisi.  Mukanya bersih.  Kumis nipis yang terbela rapi menghiasi bahagian atas bibir, turun ke sisi bibir dan bercantum dengan janggut nipis yang menghiasi dagunya.  Pakaian dan jam tangannya berjenama antarabangsa. 

            “Kita dah kenal lama Fina.”

“Itulah masalahnya Roy.  Kita kenal sebagai kawan, tapi sekarang kau nak aku naikkan taraf kau.  Dari kawan menjadi….”  Ayat aku tergantung di situ.  Entah kenapa, lidah ini tidak mampu mengungkapkan perkataan yang sesuai.  Kekasih?  Buah hati?  Pak we?  Cowok?  Pasangan?  Sungguh, aku tak tau.

“The most important person in your life.  Someone you can’t live without.  Your life partner.  That’s what I want to be, Fina.  Boleh kan?”

Aku renung wajahnya.  Kami bertentangan mata.  Namun walaupun mataku melekat dengan matanya, fikiran aku berlayar jauh.  Menerawang ke zaman kami sama-sama di universiti.  Hanya setahun, sebelum dia menamatkan pengajiannya dan kembali ke tanah air.  Tapi kami rapat.  Mungkin sebab bila aku temankan Thia berjumpa dengan Naani, Roy pula temankan Naani.  Tapi ketika itu tak pernah wujud keinginan untuk bercinta dengan Roy.  Sekarang… entahlah, aku tak pasti.


            Roy rapatkan tubuhnya ke meja.  Dengan suara yang separa berbisik tetapi tegas nadanya, dia berkata, “I am still the same Roy, Fina.  Don’t tell me you can’t like me. Aku yakin kita serasi, kalau tidak takkanlah aku jatuh hati dengan kau.  Kau sudi jadi kekasih aku kan?” 

Renungan matanya tajam menikam.  Roy nampak yakin.  Seperti dia tahu apa yang dia mahu dan dia akan usahakan untuk mendapatkannya.  Aku takut Roy akan kecewa nanti.  Sebab ‘rasa’ itu, yang seperti aku rasakan bila melihat, mendengar atau berada di sisi Nafiz, tidak ada sekarang. 




Pertemuan dengan Roy menyebabkan aku tidak boleh tidur.  Terngiang-ngiang di telinga kata-katanya.  Terpandang-pandang di mata wajahnya.  Aku cuba mengingati detik-detik yang pernah aku lalui dengan kehadiran Roy di sisi.  Banyak.  Tapi di setiap detik itu ada juga Naani, Thia dan kawan-kawan lain.  Dan di setiap detik itu tidak pernah ada walau sekelumit pun keinginan untuk menjalin hubungan yang lebih daripada persahabatan.  Bercinta dengan Roy?  Hmmm, aku rasa macam tak boleh.

Aku turun dari katil dan menuju ke bawah.  Entah di mana aku baca susu suam boleh membantu melelapkan mata, jadi aku menuju ke dapur.  Ketika aku hendak mengeluarkan kotak susu segar dari peti sejuk, kedengaran suara mama menegurku.  Aku berpaling.

“Lapar ke Fina?”  Mama bertanya dengan dahi berkerut.

“Tak.  Fina… nak minum susu.  Mama nak?  Fina buatkan untuk mama sekali, ya?

“Boleh juga.”  Mama menjawab sambil menarik kerusi meja makan empat dudukan yang diletakkan di dapur.

“Keluar dengan siapa tadi?”  Mama menyoal ketika aku mencapai periuk kecil untuk memanaskan susu.

“Dengan Roy, kawan kat universiti dulu.”  Aku tuang susu dalam periuk dan nyalakan api.

            “Bujang?”

            “Ya.”  Aku capai dua biji mug.  Kenapa pulak mama bertanya pasal Roy?  Sebelum ini tak pernah mama bertanya pasal kawan-kawan aku.  Mama kenal Naani, Thia dan Nafiz, agaknya sebab itu mama bertanya sebab belum pernah dengar nama Roy.

            “Kerja macam mana sekarang?  Rifqi tu masih garang dengan kamu?” Ala, mama tanya pasal Bos 1B3K pulak.  Malaslah nak cerita pasal dia.  Aku bukannya yakin sangat dengan mama sebab takut mama sampaikan cerita kepada Datin Nuridah.

            “Berhenti sajalah Fina.  Kerja balik dengan mama.”  Mama bersuara sebelum aku menjawab soalannya.  Oh, itu rupanya agenda mama.  Bukannya tak seronok kerja dengan mama, tapi pangkat aku sebagai adik ipar Kak Long kadang-kadang ada buruknya.  Di pejabat aku dianggap kroni mama oleh kakitangan lain.  Melissa, senior aku di bahagian Akaun macam takut-takut nak bagi aku kerja yang susah sikit.  Sudahnya aku rasa kerja yang aku buat langsung tidak mencabar.

            Susu yang sudah agak suam aku tuangkan ke dalam mug.  Sebiji mug aku letak di hadapan mama sebelum aku tarik kerusi dan duduk bersetentang dengan mama.

            “Kenapa mama belum tidur?  Esok kan kerja?”  Aku bertanya sambil mengerling jam dinding di dapur.  Lagi 5 minit pukul 1 pagi.

            “Orang tua macam mama ni tak perlu tidur 8 jam sehari.  Kamu pun kerja esok, kan?  Kenapa belum tidur?”

            Aku tidak jawab kerana sedang menghirup susu.  Mama dekatkan wajahnya ke wajahku.  Cermin matanya melurut ke hujung hidung.  “Ada masalah percintaan ke?” 

            Walaupun mama tak selembut emak di kampung, dia tetap prihatin.  Mama sering mengatakan dia menganggap aku sebagai anak bongsunya, adik kepada Izureen.  Memanglah adik, tapi adik ipar.  Cuma bagi mama aku sudah dianggap seperti anak sendiri.  Aku pandang mama.  Renungan mama bagaikan ada kuasa magis, sehingga dengan mudah bibirku berbicara, menceritakan tentang makan malam dengan Roy dan permintaan Roy untuk bercinta denganku.

            “Bagi dia peluang.  Buka dulu tingkap hati Fina untuk dia.   Kalau rasa boleh, baru buka pintu untuk dia masuk dan menginap terus dalam hati.  Mama tau Fina minat kat Nafiz, kan?  Tapi Nafiz minat kat Fina tak?  Bertepuk sebelah tangan bukan setakat tak berbunyi, buat kerja bodoh namanya.”

            Mama bercakap dengan tegas, seperti dia bercakap dengan kakitangannya di pejabat.  Aku sudah biasa dengan cara mama.  Sebab itulah aku boleh tahan dengan cara Bos 1B3K yang sentiasa bengkeng dan kerek.  Tapi sejak kebelakangan ni dia sudah kurang bengkeng dan kerek.

            Mama berdiri.  “Thanks for the milkGood night.”  Sambil tersenyum mama berlalu meninggalkan dapur.

            “Jangan tidur lambat, esok kat office mengantuk… kena marah dengan bos bengkeng.”  Mama melaung ketika dia sudah hampir keluar dari dapur.

            Aku masih melekat di atas kerusi.  Otak mula mencernakan kata-kata mama.  Buka tingkap dulu untuk Roy.  Lepas tu baru buka pintu.  Roy.  Wajah dia datang depan mata.  Kemudian wajah Nafiz pula muncul.  Nafiz ni pun satu… jangan kata tingkap, pintu hati dengan grilnya sekali pun sudah lama aku buka untuk dia tapi sampai sekarang dia tak masuk-masuk. 

            Tangan kiri aku menongkat dagu.  Jari jemari tangan kanan pula mengetuk lembut meja.  Roy.  Nafiz.  Mana satu ni?  Aku cuma mahu jodoh yang baik.  Aku sudah kenal Roy lama.  Aku tahu dia lelaki baik.  Nafiz pun baik, malahan ada ciri-ciri jejaka idaman.  Roy sudah berterus terang, tapi Nafiz belum berkata apa-apa.  Tiba-tiba teringat pesanan emak masa aku beritahu emak, ayah, Along dan Kak Ida tentang perangai kaki perempuan si Pejal yang Along pernah cuba satukan dengan aku.  Kata emak kalau hendak jodoh yang baik, berdoalah kepada Allah.

Ya Allah, siapakah di antara mereka yang terbaik untuk aku?  Hanya Engkau yang mengetahui dan aku Engkau berilah aku petunjuk. 

Roy...  Nafiz...  Roy...  Nafiz...  Rifqi.


            Rifqi?????  Eh apasal tiba-tiba wajah bos bengkeng pulak muncul depan mata aku?

No comments:

Post a Comment