Sunday 20 April 2014

JANGAN GANGGU BUAH HATIKU BAB 31


Assalam dan hai x3.  Maaf lambat mengupload bab seterusnya.  Isma tak berapa sihat kebelakangan ni.  Untuk yang merindui Irsyad Rifqi, harap terhibur.
BAB 31
Sampai saja di luar bangunan kolej mata Samirah menangkap sebuah motorsikal kuasa tinggi berwarna perak berkilat yang baru berhenti di hadapan bangunan kolej.  Terpegun Samirah melihat motorsikal berjenama BMW model K1200GT.  Mata Samirah merayap, dari tubuh motorsikal yang kelihatan sangat gagah dan mewah, naik ke tubuh penunggang motorsikal.  Si penunggang membuka topi keledar dan sebaik saja wajah si penunggang terserlah, dagu Samirah jatuh.


            My sweet Samira” senyuman tergaris di bibir Irsyad sebaik saja kata-kata diucapkan.


            “Irsyad!”  Bibir Samirah turut mengukir senyuman.  Macam tak percaya, tapi benar yang dilihat dan didengar suaranya adalah Irsyad Rifqi.  Irsyad turun dari motorsikal dan mara menghampiri Samirah.


            “Awak tak bagi tau pun nak datang.”


            “Maaf, saya sibuk.  Baru sampai dari Kota Kinabalu semalam.  Lepas mesyuarat tadi terus saya pecut ke sini.  I miss you so much.  I can’t wait any longer.”


            “Ya Allah!  Irsyad… awak tak perlu bersusah payah datang.  This weekend saya nak balik KL, kita boleh jumpa.”


            “Saya tak boleh tunggu sampai weekend.  I terribly miss you.  I took the bike so that I could reach here faster.”  Kata-kata Irsyad buat Samirah terpempan.  Dia hanya mampu merenung ke dalam mata Irsyad.  Sebenarnya dia juga sangat-sangat rindukan Irsyad.


            “Boleh awak luangkan masa dengan saya?”  Pantas Samirah mengangguk. 


            “Kita pergi jalan-jalan, makan dan lepas tu saya hantar awak balik.”  Hampir saja dia mahu mengangguk lagi, tapi logik akalnya pantas menegah.  Pandangannya dikalihkan ke arah motorsikal mewah Irsyad.


            “Irsyad, maaf… saya tak biasa naik motorsikal dengan lelaki.”  Rasa bersalah menyelinap dalam hati Samirah.  Hatinya tersentuh dengan kesungguhan Irsyad datang menemuinya, tapi dalam masa yang sama prinsipnya tidak akan dilanggar.


            Irsyad Rifqi tersenyum dan senyuman itu membuahkan rasa lega kepada Samirah.  Risau juga kalau-kalau Irsyad berkecil hati.    Another one in your tak biasa list.  Saya dah agak dan saya dah siapkan kereta untuk bawa awak.”


            “Irsyad.”  Itu saja yang mampu Samirah katakan.  Lidahnya kelu untuk terus bersuara kerana hatinya tersentuh dengan keprihatinan Irsyad.  Sudahnya mereka hanya saling memandang dan saling menghadiahkan senyuman.


            “Ira.” Samirah dan Irsyad sama-sama berpaling ke arah datangnya suara.  Baru Samirah teringatkan Aish.  Bila melihat Samirah berbual dengan Irsyad, Aish keluar dari kereta dan mendekati mereka.


            “Abang Aish, kenalkan ini kawan Ira dari KL, Irsyad Rifqi.”


            Tanpa sebarang prasangka Aish menghulurkan tangan untuk bersalam.  Irsyad pula merenung Aish dari atas ke bawah sebelum akhirnya menyambut salam yang dihulurkan.


            “Irsyad Rifqi.  Buah hati Samira.”  Tegas nada suaranya.  Tangan Aish dicengkam kuat.  Menyelinap rasa hairan dalam hati Aish. 


            So Ira nak balik dengan dia?”


            Yes,” jawab Irsyad dengan nada suara yang tegas.   Keningnya dijungkitkan.  Apahal mamat ni, kot ya pun tak payahlah angkat-angkat kening tu, fikir Aish dalam hati.


            “Sorry Abang Aish, Ira keluar dengan Irsyad sekejap.  Abang Aish tolong bagi tau Aunty Kelly ya.”


            Aish mengangguk.  Wajah Irsyad dikerling sejenak sebelum dia berlalu ke arah keretanya.  Entah kenapa dia tak suka dengan cara Irsyad memandangnya.  Ada sesuatu yang pelik dalam cara dia memandang Aish.  Ah lantaklah, mungkin memang begitu cara dia memandang seseorang, fikir Aish sambil membuka pintu kereta.  Tapi cara dia bersalam tadi pun lain macam, fikir Aish lagi.


           


Angin petang yang bertiup sederhana di puncak Bukit Bendera membuai tudung berwarna ungu muda yang melekat di atas kepala Samirah.  Irsyad yang duduk berhadapan dengannya tersenyum girang.


            “Ini kali pertama saya naik Bukit Bendera,” suara lembut Samirah menerpa telinga Irsyad manakala senyuman yang tergaris di bibir Samirah menyapa mata Irsyad. 


“Dari sini kita dapat tengok matahari terbenam,” kata Irsyad.  Dibalas dengan anggukan daripada Samirah.  Mereka duduk di hadapan sebuah restoran di puncak Bukit Bendera, menanti makanan dihidangkan.


            Bila makanan dihidangkan, mereka makan dengan senyap.  Baik Samirah mahu pun Irsyad masing-masing melayan perasaan.  Beraneka perasaan bermain dalam hati.  Ada rasa girang yang tak mampu diluahkan apabila wajah yang dirindui tiba-tiba muncul.  Terasa terharu juga apabila mengenangkan kesungguhan Irsyad yang sanggup datang dari jauh, sedangkan dia sibuk.  Menyelinap juga perasaan bersalah kerana dia terasa dia telah menyusahkan Irsyad.


            “Samira.”  Suara Irsyad kedengaran seperti berbisik.  Samirah mengangkat wajahnya.


            “Saya tak pernah rindukan seorang gadis seperti saya merindukan awak. Kalau saya tak datang jumpa awak hari ni, saya rasa saya boleh jadi gila.”


            “Irsyad janganlah.  Saya tak mau sesiapa pun jadi gila kerana saya.  Tanjung Rambutan tak ada tempat untuk awak.”  Samirah senyum, cuba berjenaka namun Irsyad tetap merenung dengan wajah serius.


            “Tak kiralah ada tempat atau tidak di mana-mana sekali pun, yang penting dalam hati awak ada tempat untuk saya.”  Samirah sekadar mengangguk, lidahnya kelu.


            “Janji dengan saya, awak tak akan beri hati awak kepada lelaki lain.”  Samirah mengangguk lagi, namun entah kenapa Irsyad belum merasa lega.


            “Saya harap awak tak lama di sini.  Saya nak awak dekat dengan saya.”


            “Irsyad, sabarlah.  Saya masih perlu pujuk mama untuk kembali ke pangkuan keluarga.  Saya nak pujuk mama supaya rujuk dengan papa.”


            “Perlukah?”


            “Perlu.  Saya nak keluarga saya bersatu semula.  Keluarga saya kecil, bila berpecah macam ni, kesannya besar pada diri saya.”


            “Kenapa tak besarkan saja keluarga awak, ambil ahli keluarga baru?” 


Samirah pandang Irsyad dengan dahi berkerut.


            “Bila-bila masa saja saya sedia jadi ahli keluarga awak.  As a life partner to you, brother in law to Aidid, son in law to your parents.  Tapi awak tak sudi terima saya… may be… I am not good enough for you.”


            Samirah teguk air liur.  Kata-kata Irsyad mengapungkan rasa serba salah.    “Irsyad, saya tak pernah kata tak sudi.  Awak ni memandai saja buat andaian.  Saya kata saya belum boleh bagi keputusan sebab priority saya sekarang ialah mencari mama dan menyatukan semula keluarga saya.”


            “OK, sorry, saya salah buat andaian.  Tapi awak kan dah jumpa mama awak.  Berapa lama lagi awak perlukan sebelum awak setuju menerima lamaran saya?”


            Wajah Irsyad ditenung lagi.  Kali ini renungannya tepat menikam ke dalam mata Irsyad.  Debaran dalam dada sejak melihat Irsyad di hadapan bangunan kolej masih belum hilang, cuma mereda.  Betapa debaran ini adalah hasil dari kerinduan yang tersimpan sejak dia menjejakkan kaki di Penang. 


            “Irsyad, baru tiga minggu saya di sini.  Saya baru jumpa mama tiga kali.  Saya belum pun mulakan usaha untuk pujuk mama supaya rujuk dengan papa.  Susahkah untuk awak bersabar dengan saya?”


            Irsyad terpempan.  Kesantunan bicara Samirah dan keayuan wajahnya tidak sama dengan ketegasan nada suaranya.  Remember Qi, she’s not your staff who you can push for result.  Be kind and gentle with her, hati Irsyad berbisik, mengingatkan dirinya agar tidak terus mendesak.


            “Esok pagi-pagi saya dah kena balik.”


            “Kesian awak.  Tentu awak penat.  Itulah saya dah kata tak payah datang.  Kan weekend ni saya balik KL.”


            “Kan saya kata tadi saya rindukan awak.  Dah tak tertahan rindu ni.  Kalau boleh saya nak belah dada ni, tunjukkan awak besar mana perasaan rindu yang ada dalam hati saya.”


            Samirah ketawa kecil.  “Kalau perasaan rindu awak tu boleh muat dalam dada, maknanya tak besarlah.”


            “Tak besar… tapi dalam.  Cuba awak rasa degupan jantung saya.”  Sebaik saja kata-kata itu dilafazkan Irsyad menarik tangan Samirah dan meletakkan di atas dadanya.  Samirah terpempan.  Dia cuba menarik tangannya tapi Irsyad menggenggam dengan kuat.


            “Irsyad… tak baiklah macam ni.  Kita… awak tak boleh pegang saya.”


            “Saya tak sentuh pun kulit awak.  Lengan awak berlapik kan.”


            “Bukan soal berlapik atau tidak.  Soalnya awak dan saya…” 


            Irsyad segera melepaskan tangan Samirah.  Dia tahu Samirah bukan seperti gadis lain yang bukan setakat dipegang, dipeluk pun mereka rela.  Lebih-lebih lagi dengan lelaki kaya dan berpangkat seperti dia.


            “Saya perlu balik sekarang.”  Kata Samirah.  Pinggan yang tadi penuh dengan lamb chop sudah licin.  Jus tembikai dalam gelasnya pun tidak bersisa lagi.


            “Awal lagi.  Tak boleh ke awak luangkan masa lebih lama dengan saya?  Kalau awak marah sebab saya pegang awak tadi, saya minta maaf.   I won’t touch you again.  Saya janji awak akan selamat dengan saya.” 


            Samirah tidak menjawab.  Matanya melihat sekeliling.  Tidak ramai orang di puncak Bukit Bendera waktu itu.  “Awak tau kan prinsip saya?  Saya mesti balik sebelum pukul 9.”


            Irsyad menggeleng.  “Samira, your father is not here to monitor you.”


            It’s my choice Irsyad.  Tak ada kena mengena dengan papa.  Lagi pun saya menumpang di rumah Aunty Kelly.  Tak manis kalau saya balik lambat.”  Kali ini Samirah bertegas.


            Irsyad mengeluh.  Ingatkan dapatlah meluangkan masa lebih lama dengan Samirah, rupa-rupanya prinsip dia di KL masih digunapakai di Penang juga.  Sudahnya dia mengalah.  Mereka bergerak menuju ke stesyen keretapi.


“Saya hantar awak balik.”  Ujar Irsyad sebaik saja mereka tiba di bawah.  Kali ini suaranya sudah lembut.  Irsyad berjalan bersaing dengan Samirah ke arah tempat keretanya diparkir.  Alat kawalan jauh kereta Toyota Rush yang disewa untuk hari ini segera ditekan.  Ketika hendak memasuki kereta barulah Irsyad perasan Samirah sekadar berdiri kaku tidak jauh daripadanya.


“Irsyad, saya hargai usaha awak bersusah payah datang dari jauh untuk jumpa saya.  Saya rindukan awak dan seronok dapat jumpa dengan awak.  Satu perkara yang saya nak awak tau, di mana pun saya berada prinsip saya tetap sama.  Maafkan saya, awak tak perlu hantar saya balik.”


Pintu kereta ditutup.  Irsyad menyandarkan belakangnya pada kereta.  Tangannya disilangkan di hadapan dan wajah Samirah direnung dengan pandangan tajam.  Wajahnya masam mencuka semula.  Samirah rasa serba salah, tapi membenarkan Irsyad Rifqi menghantarnya pulang bermakna Irsyad akan tahu di mana dia tinggal.  Kalau Irsyad sudah tahu di mana Samirah tinggal, kemungkinan untuk Irsyad tiba-tiba saja muncul di depan rumah sangat besar.  Samirah sangat-sangat tidak mahu perkara itu terjadi.


“Nak luangkan masa dengan saya lama sikit tak boleh.  Saya nak hantar balik tak boleh.  Tapi kalau dengan Abang Aish awak tu semua boleh.  Apa bezanya saya dengan Abang Aish awak tu?  We are both not your mahram.  Awak tak percayakan saya Samira?”


Terjungkit kening Samirah bila mendengar kata-kata dari Irsyad.  Inilah kali pertama dia mendengar Irsyad bercakap dengan nada suara yang tinggi kepadanya.  Di wajah Irsyad pula terpamer riak tidak puas hati. 


“Irsyad, papa dah amanahkan Uncle Sam, Aunty Kelly dan Abang Aish untuk jaga saya.  Jenuh saya mengelak untuk pergi dan balik kerja dengan Abang Aish, tapi Aunty Kelly bertegas mahu Abang Aish hantarkan saya.  Saya dah jumpa mama tapi mama belum benarkan saya tinggal dengan dia.  Hujung minggu ni saya akan balik KL dan bawa kereta ke Penang.  Lepas tu saya dah tak perlu tumpang Abang Aish lagi.  Dan insyaAllah, nanti saya akan tinggal dengan mama.”


Irsyad diam.  Hatinya belum puas dengan penerangan Samirah.  Rasa cemburu terhadap lelaki bernama Aish dan rasa khuatir kalau-kalau Samirah berubah hati bersarang dalam hatinya.


“Irsyad,” ada nada memujuk dalam suara Samirah namun Irsyad masih cemberut.


“Awak tak perlu cemburukan Abang Aish.  Dia kan saudara saya.  Lagi pun dia dah ada girlfriend.”


Irsyad mendegus.  “Orang dah kahwin pun boleh bercerai, ini baru setakat girlfriend.”


“Awak sindir ibu bapa saya?”  Kali ini Samirah pula hilang sabar.  Dia tak faham kenapa Irsyad harus berkata begitu.  Dia lebih tak faham kenapa pertemuan untuk melepaskan rindu harus diakhiri dengan perbalahan hanya kerana dia tidak mahu Irsyad menghantarnya pulang.


Sorry Samira, I am just talking in general.  Not referring to your parents.  Saya tak faham kenapa awak susah sangat nak luangkan masa dengan saya dan kenapa saya tak boleh hantar awak balik.  Kalau awak nak, sekarang juga saya call papa awak untuk minta izin.”  Suara Irsyad masih keras. 


“Awak masih anggap papa control saya?  Ini bukan soal papa.  Dengan siapa saya keluar, pukul berapa saya balik, macam mana saya balik semuanya keputusan saya.  Irsyad, awak tak akan faham kalau awak tak mau faham.”


“Memang saya tak faham.  If you can say no to me, why can’t you say no to your aunty, uncle and that Abang Aish of yours?”


  “Irsyad, mereka tu saudara saya!  I have known them from young.”  Wajah Samirah tegang. 


“Dan saya bukan sesiapa pun dalam hidup awak,” pantas dicantas oleh Irsyad.  “Saya tak penting.  Awak tak kisah pun saya meredah perjalanan jauh untuk berjumpa dengan awak.”


Samirah diam.  Dia kehilangan kata-kata untuk membalas, hanya mampu memandang ke wajah Irsyad dengan dahi yang berkerut sambil mengetap bibir.  Buat seketika Samirah dan Irsyad hanya saling merenung, dengan hati masing-masing panas akibat perbalahan yang tidak sepatutnya terjadi.


“Terima kasih sebab datang jumpa saya.  Esok bila awak balik KL, baik-baik bawa motor, jangan bawa laju-laju.  Take care.”  Akhirnya meletus dari bibir Samirah.  Dia berpaling dan berjalan dengan laju.  Namun langkah Irsyad lebih pantas.  Lengan Samirah ditarik dan dipegang kuat, bagaikan tidak mahu gadis kesayangan terlepas dari genggaman.


“Samira, listen.  Please be reasonable.”  Suara Irsyad tinggi.  Tubuh Samirah ditarik kuat hingga terdorong ke depan, jarak wajahnya dan wajah Samirah hanya beberapa inci.


Reasonable?  Siapa yang tak reasonable, saya atau awak?  Awak datang sini sebab rindukan saya atau sebab awak cemburu?”  Soalan Samirah membuatkan Irsyad terpempan.  Samirah tarik lengannya dari pegangan Irsyad.  Kebetulan ada sebuah teksi yang memang sedang menunggu penumpang.  Samirah terus masuk ke dalam teksi.  Laungan Irsyad tidak dihiraukan.  Dia rasa nak menangis.

No comments:

Post a Comment